Lidovky.cz

Nový plán Českých drah zrušil 5 tratí a jihočeský rychlík

Ekonomika

  12:20aktualizováno  16:04
PRAHA - České dráhy oznámily změny jízdních řádů, platné od 12. prosince. Budou se mimo jiné rušit regionální spoje a rychlík Matthias Braun.

Některé vlaky z flotily ČD si miliardovou údržbu zaslouží. foto: Lidové noviny

Vlaky Českých drah ujedou od nového jízdního řádu, který začne platit 12. prosince, mírně nižší počet kilometrů.

Zástupci drah dnes na tiskové konferenci odhadli meziroční změnu zhruba na jedno procento. Na pěti lokálkách provoz skončí zcela, neboť zde kraje spoje neobjednaly. Jízdné se zásadně nezmění, cena vzroste pouze u víkendových síťových jízdenek.

Bude rušit i Matthias Braun

V dálkové dopravě dráhy zruší některé málo vytížené rychlíky, od prosince nebude jezdit například polední pár vlaků mezi Prahou a Hradcem Králové. Na koridorové trati z Prahy do Českých Budějovic se zruší letní spoj z Prahy do Nového Údolí, nebude jezdit ani mezinárodní vlak Matthias Braun z Prahy přes jižní Čechy do Salzburku.

Pendolino

Naopak na páteřní trase z Prahy na Moravu bude o sobotách, nedělích a svátcích doplněn spoj pendolino, vnitrostátní spoje Landek a Leoš Janáček na trase Bohumín - Praha - Bohumín pojedou nově přes Český Těšín až do Žiliny. České dráhy rovněž obnoví spoj Slovenská strela soupravou pendolino z Prahy do Bratislavy.

V regionech končí provoz na 5 tratích

V regionální dopravě provoz na pěti tratích skončí. Vlaky přestanou jezdit na tratích Heřmanův Městec - Chrudim město, Velká Kraš - Vidnava, Moravské Budějovice - Jemnice, Dívčice - Netolice a Litovel - Mladeč. Podle náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka tady krajské úřady vlakové spoje neobjednaly.

Příklady zrušených nebo omezených vlaků

Několik rychlíků Praha - Hradec Králové s odjezdy po 11:00

Rychlík České Budějovice - Praha s odjezdem v 7:04 nepojede v neděli (dosud jezdí denně) 

Rychlík České Budějovice - Praha s odjezdem v 9:04 pojede jen v pracovní dny (dosud jezdí denně)

Naopak provoz zůstane zachován na lokálce z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova, ačkoliv spojení patřilo k nejžhavějším kandidátům na zrušení. Na zbývajícím úseku z Bousova do Kopidlna přestaly vlaky jezdit už v březnu.

Ve výrazně omezené míře zůstane provoz zachován i mezi Ivančicemi a Oslavany u Brna, vlaky budou jezdit jen o víkendech v turistické sezoně.

Víkendová jízdenka podraží

Změny v tarifech se od nového jízdního řádu dotknou zejména víkendové jízdenky SONE+. Její dražší verze s platností po celé ČR bude platit ve všech vlacích a cena se zvýší o 100 korun na 550 Kč.

Levnější jednodenní jízdenka pro až dva dospělé a tři děti už nebude platit pro celou ČR, ale jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. Bude ale nově platit ve všech vlacích, nikoliv jen v osobních a spěšných.

České dráhy - ilustrační foto

Cena levnější verze SONE+ se bude lišit podle krajů; dosud stála 150 korun, nově například v Libereckém kraji vyjde na 200 Kč.

 U zákaznického jízdného si budou moci cestující nově nahrát na In-Kartu až poloviční slevu z obyčejného jízdného, ročně ale zaplatí paušál 2990 korun.

Dosud bylo možné s In-Kartou jezdit se slevou jen 25 procent, kartu si přitom cestující musel koupit na tři roky za 990 Kč.

Nově dráhy u čtvrtinové slevy umožní i předplacení karty jen na jeden rok za 450 Kč, případně dva roky za 900 Kč.

Lidé se ve slevách nevyznají

Jak dnes uvedl náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa, dráhy se snaží zjednodušit tarifní nabídku. Z průzkumu agentury STEM totiž vyplynulo, že čtvrtina lidí žijících v obcích s nádražím se v systému vůbec nevyzná, necelá třetina se v nabídce orientuje pouze částečně.

Železniční koleje - ilustrační foto.

V rámci zjednodušení tak dráhy například zrušily levné internetové jízdenky eLiška a zařadily je do podobného tarifu SporoTiket.

Stálí zákazníci budu platit o 100 korun více

Síťové jednodenní jízdenky ČD Net budou nově stát pro všechny cestující 550 korun. Pro stálé zákazníky to znamená zdražení o 100 korun, pro všechny ostatní zlevnění o 50 korun. Nově se zavádí regionální varianta ČD Net bez omezení druhu vlaku. Ta bude stát od 150 korun do 225 korun.

Například na trase Praha - Tábor stojí dnes obyčejná zpáteční jízdenka 241 korun, nově při využití nabídky ČD Net region Středočeský zaplatí pasažér 225 korun.

Méně se vyplatí také zpáteční jízdenky

Více za všechny cesty ale zaplatí cestující, kteří využívají zpáteční slevy. Ta dosud činí deset procent ze základního tarifu, nově bude pět procent.

Vlaky ČD v době platnosti nového ročního grafikonu ujedou 122 milionů kilometrů, denně dráhy vypraví v průměru 7175 vlaků.

Regionální tratě, kde s novým jízdním řádem skončí nebo se výrazně omezí provoz

 Dívčice - Netolice (Jihočeský kraj)  vlaky nebudou jezdit od začátku března
Chrudim město - Heřmanův městec (Pardubický kraj) - Hostašovice - Nový Jičín (Moravskoslezský kraj)  vlaky tady nejezdí od povodně v roce 2009
 Litovel předměstí - Mladeč (Olomoucký kraj) - Vidnava - Velká Kraš (Olomoucký kraj) - Moravské Budějovice - Jemnice (Vysočina)  od 1. ledna 2011
 Ivančice - Oslavany (Jihomoravský kraj)  vlaky jen omezeně o víkendech v turistické sezoně

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.