Lidovky.cz

Parkovací zóny v Praze zatím zůstanou. Ústavní soud stížnost odmítl řešit

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Parkovací zóny z centra Prahy prozatím nezmizí. Stížnost poslanců ČSSD u Ústavního soudu skončila po dvou letech verdiktem, že by se případem parkovacích zón měl zabývat správní, nikoliv Ústavní soud.

Zóny. foto: ČTK

Po více než dvouletém zkoumání dospěli soudci Ústavního soudu k závěru, že nařízením pražského magistrátu zavést v některých městských částech parkovací zóny by se měla primárně zabývat veřejná správa a obecné soudy, nikoliv soud Ústavní.

Stížností, kterou podali v březnu 2008 tehdejší poslanci ČSSD, se tak ústavní plénum blíže nezabývalo.

Pražský magistrát zavedl placené parkovací zóny v Praze 1, 2, 3 a 7, přičemž modré čáry od té doby značí místa, kde mohou parkovat pouze rezidenti, tedy lidé s trvalým pobytem v dané městské části.

Diskriminační a kontraproduktivní?

Toto opatření ale označili sociální demokraté za diskriminační a zároveň jako kontraproduktivní. Diskriminováni jsou podle nich například lidé, kteří na území městské části bydlí v pronájmu, ale místo trvalého pobytu mají jinde a nechtějí nebo ho nemohou změnit.

Varovali také, že podnikatelé přijdou o zákazníky a budou mít vyšší náklady, neboť jim servisní firmy připočítají k nákladům i poplatky za parkování. Nehledě na to, že někteří podnikatelé budou z těchto městských částí odcházet, neboť si drahé parkování nebudou moct dovolit.

Zasněžená auta v centru Prahy.

Poukazovali také na problém, že i když rezidenti zaplatí za parkovací kartu, nemají jistotu, že najdou volné místo. Poslanci ČSSD proto žádali soud, aby zrušil podle nich protizákonné nařízení magistrátu, které umožňuje placené zóny zavádět.

Řešením by podle nich mohl být příklad Vídně, kde existuje v centru města rozsáhlá síť parkovacích domů, kde se platit nemusí.

Magistrát: Zóny se osvědčily

Pražský magistrát ale hájil opatření tím, že se zavedení zón osvědčilo. Podle něj v praxi významně přispívá ke zlepšení organizace dopravy a zlepšuje nabídku parkování pro rezidenty i podmínky pro zásobování firem.

"Snižuje intenzitu dopravy v HMP (hlavním městě Praze) omezením individuální automobilové dopravy, zlepšuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, zabezpečuje uvolnění veřejného prostranství v určitých lokalitách a přispívá nepochybně též k omezení negativních vlivů automobilové dopravy na životní prostředí," argumentoval magistrát.

Podstatou výhrad poslanců ČSSD, ani argumenty pražského magistrátu se ale Ústavní soud blíže nezabýval. Pokud chtějí poslanci ve stížnosti pokračovat, musejí se obrátit na správní soud.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.