Podle mluvčího MF Ondřeje Jakoba je cílem vznik kapitálově silného a stabilního subjektu. Proces vzniku letecké superfirmy by měl být završen nejpozději do konce roku 2012.
České aerolinie již jako holding fungujíSamotné České aerolinie už v rámci restrukturalizace fungují v hodingovém uspořádání. Do dceřiných společností vyčlenily například údržbu, odbavení letadel a cestujících nebo charterové lety. |
Stát si od vytvoření holdingu slibuje zvýšení hodnoty zúčastněných firem.
"Mateřská společnost bude kapitálově silnou entitou, která jednotlivé společnosti podpoří v restrukturalizaci a obnovování růstu, a která bude zároveň prosazovat úspěch celé skupiny," řekl Jakob. Firmy prý budou fungovat efektivněji, neboť řadu činností mohou sdílet.
Plán podle MF vyhovuje českému i evropskému soutěžnímu právu, podléhá ale schválení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Základní informace o Letišti PRAHA a ČSANázev: Letiště Praha, a.s. (od 1. prosince 2008, předtím státní podnik Správa Letiště Praha) Charakteristika: veřejné civilní letiště pro vnitrostátní i mezinárodní provoz; používá jej okolo 50 aerolinií, které zajišťují pravidelné přímé spojení do více než stovky měst ve zhruba 50 zemích. Lokalita: západní okraj města, deset kilometrů od centra Zahájení provozu: 5. dubna 1937 Počet odbavených cestujících: 11,64 milionu (2009) Počet vzletových a přistávacích drah: 3 Počet terminálů pro odbavení cestujících: 3 Počet terminálů pro odbavení nákladu: 2 Počet zaměstnanců: 2300 (listopad 2009) Hospodářské výsledky: hospodaření letiště je dlouhodobě v kladných číslech, letos firma očekává zisk před zdaněním zhruba na úrovni miliardy, což je stejné jako loni. Akcionáři: jediný akcionář Česká republika - ministerstvo financí Základní kapitál: 25 miliard korun Celková plocha: 1250 ha Plánované rozšíření letiště: Letiště nyní připravuje výstavbu nové dráhy, s jejímž zprovozněním se počítá na rok 2014. Zamýšlená privatizace letiště: Počátkem června 2008 schválila vláda Mirka Topolánka prodej letiště jako celku jedinému strategickému partnerovi. Letos v březnu sněmovna definitivně prosadila zákaz prodeje ruzyňského letiště, když přehlasovala prezidentem Václavem Klausem vetovaný zákon, který privatizaci zakazuje. Základní údaje o akciové společnosti České aerolinie (ČSA): Historie: ČSA jsou jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě. Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Letecký provoz ČSA byl symbolicky zahájen 28. října 1923, první let se uskutečnil o den později na lince Praha - Bratislava. Zpočátku využívaly vojenské letiště v Praze - Kbelích, v roce 1937 se civilní letecká doprava přestěhovala na nové letiště v Praze - Ruzyni. Po rozdělení Československa se společnost Československé aerolinie v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány. V dubnu 2001 se ČSA začlenily do letecké aliance Sky Team. Charakteristika: Společnost je největším českým leteckým dopravcem. Hlavní činností ČSA je pravidelná osobní doprava. Kromě toho firma zajišťuje také nepravidelné lety pro cestovní kanceláře, přepravu nákladu a zboží. Společnost poskytuje i pozemní služby, jako je údržba letadel, výcvik posádek či prodej zboží. Firma má nově holdingové uspořádání, kdy se řada činností vyčlenila do samostatných dceřiných firem. Letiště: Vedle domovského letiště v Praze - Ruzyni společnost v ČR využívá také letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech. Destinace: V zimním letovém řádu 2010/11 budou ČSA nabízet pravidelné spojení do 100 destinací ve 44 zemích světa, z toho v rámci vlastní sítě linky do 56 destinací v 37 zemích světa. Letecký park: Podle www.csa.cz jej tvoří 50 letadel typu Airbus, Boeing a ATR; v posledních měsících firma oznámila prodej několika letounů typu Boeing (v roce 2012 chce zcela odejít z boeingové flotily), naopak objednala letadla Airbus 320. Počet zaměstnanců: Zhruba před rokem ČSA zaměstnávaly 4600 lidí, nyní v celém holdingu pracuje asi 3700 zaměstnanců, počet pilotů se za poslední rok snížil asi o 70 na 430. Podle dnešní Mladé fronty Dnes ČSA během příštích měsíců propustí 280 zaměstnanců a údajně odejde ještě dalších 320 lidí, někteří z nich však přejdou pod Letiště Praha. Akcionáři: Stát vlastní okolo 92 procent akcií firmy. Zbývající akcie vlastní hlavní město Praha a Česká pojišťovna. Základní kapitál: 5,23 miliardy korun Hospodářské výsledky: Hospodaření ČSA zřejmě letos skončí díky prodeji majetku v zisku, ztráta z provozu ale bude činit stovky milionů korun. Za rok 2009 měly ČSA ztrátu téměř 3,8 miliardy korun. ČSA v posledních měsících prodaly majetek za zhruba dvě miliardy korun, z toho 1,3 miliardy dostaly od Letiště Praha za sídelní budovu APC a hangár F. Zamýšlená privatizace ČSA: Loni v lednu vláda zahájila prodej ČSA. V druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule (v pololetí bylo v minusu přes 700 milionů korun). Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá. |