Lidovky.cz

Nové tramvaje za 20 miliard si prý neporadí se sněhem ani s deštěm

Ekonomika

  14:39aktualizováno  18:28
PRAHA - Nové pražské tramvaje Škoda ForCity (15T) nezvládnou jízdu ve sněhové kalamitě, tvrdí zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček. Praha podle něj ve výběrovém řízení požadovala , aby mohly tramvaje jezdit ve sněhové pokrývce do pěti centimetrů a do centimetru vody. V Praze je přitom v zimě často více sněhu.

Tramvaj T15 Škoda ForCity. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Hudeček to dnes řekl na tiskové konferenci. Problém s tramvajemi 15T ve sněhu ČTK potvrdil pracovník dopravního podniku. Podle Škody Transportation jsou tramvaje schopné zvládnout šest centimetrů sněhu a tři centimetry vody.

Podle Hudečka mají nové tramvaje, které začaly cestující vozit na začátku února, motorový pohon u každého kola těsně nad zemí. Sníh či voda tak může motory poničit. Důvodem pro umístění motorů je požadavek vedení města, aby byly tramvaje v celém rozsahu nízkopodlažní.

Čtěte více:

"Problémy mají hlavně s umrzlým sněhem, potíže jim dělají i kaluže," řekl ČTK zdroj z Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Vedení dopravního podniku podle něj problém v současné době řeší.

Podle Hudečka nové tramvaje bojovaly se sněhem už letos, a musely být proto staženy z provozu. To mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová odmítla. Podle Romana Bindera, mediálního zástupce výrobce tramvají Škody Transportation, jsou vozy navrženy pro parametry lepší, než požadoval DPP. Zvládá prý projíždět třemi centimetry vody a šesti centimetry sněhu.

"Překážka by mohla být i vyšší, ale jsou zde omezení z pohledu bezpečnosti provozu, kdy by řidič pod vodou či sněhem neviděl kolej a možné překážky na ní," uvedl Binder. Dodal, že tramvaj splnila předepsané normy a že stejné parametry mají i vozy, které jsou určeny pro lotyšskou Rigu a kde panují v zimě ještě náročnější klimatické podmínky.

Vysoudilová sdělila, že dopravní podnik má dostatečné množství sněhových pluhů, aby průjezdnost tratí pro nízkopodlažní tramvaje zajistila.

První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy.

Hudeček kritizuje nákup tramvají 15T i z dalších důvodů. "Smlouvy na nové tramvaje byly v roce 2005 podepsány zcela evidentně netransparentně," řekl.

Okolnosti podle něj svědčí o tom, že tendr byl vypsán pouze pro jednu firmu, a to pro Škodu Transportation. Město si podle něj zadalo zakázku na tramvaje, které v té době ještě neexistovaly. Na přihlášení měli zájemci 60 dnů. "To u výběrového řízení na tramvaje, které ani neexistovaly, je velmi pochybný stav. Firmy měly pouze 60 dnů na to, aby vyvinuly tramvaj, která by splňovala podmínky výběrového řízení," podotkl Hudeček.

Škoda Transportation v té době již podle Hudečka vlastnila Výzkumný ústav kolejových vozidel, se kterým prý magistrát podmínky výběrového řízení konzultoval.

Kolik tramvají je vlastně potřeba?
Uzavřené smlouvy se Škodou Transportation považuje zastupitel TOP 09 za nevypověditelné, Praha tedy musí do roku 2018 odebrat 250 tramvají, za které má zaplatit 17 miliard korun. "Podle našich výpočtů to ale bude 19,5 nebo 20 miliard," uvedl Hudeček.

Domnívá se, že Praha takové množství tramvají nepotřebuje. Podle plánu obnovy je prý potřeba v metropoli vyměnit ročně takové množství tramvají, které odpovídají 40 krátkým vozům starých tramvají typu T3, což je podle Hudečka 20 vozů 15T. Praze by proto stačilo zakoupit pouze 140 tramvají, uvedl Hudeček.

První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy.

Nevypověditelnost smlouvy potvrdil ČTK zdroj z dopravního podniku. Nedomnívá se ale, že by DPP nové vozy nepotřeboval. Za chybu ale považuje, že jsou tramvaje 15T nízkopodlažní v celém rozsahu. Stačilo by podle něj, aby byly nízké pouze v některých částech vozu.
Město a DPP by pak výrazně ušetřily. Nelíbí se mu také, že se Praha zavázala nakoupit takové množství tramvají, aniž si je předtím vyzkoušela. Lepší by podle něj bylo objednat si nejprve ověřovací sérii 20 nebo 30 vozů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.