Lidovky.cz

Odepsané lokálky mají naději. O některé tratě se hlásí zájemci

Ekonomika

  16:05
PRAHA - Před několika měsíci rozjel Drážní úřad správní řízení, které mělo z železniční mapy Česka definitivně vymazat 11 tratí. Osmi z nich nyní svitla naděje na záchranu. Ministerstvu dopravy se totiž ozvali zájemci o jejich převzetí. Chtějí tu provozovat výletní jízdy.

Motorová lokomotiva "brejlovec". foto: ČD

Poslední pasažéři se tu svezli vlakem krátce po druhé světové válce. Od té doby se na trati ze stanice Aš na česko-německou hranici vozil na vagonech pouze rozličný náklad. V roce 1995 se tu přestalo jezdit úplně, trať zpustla a rozjely se debaty o jejím zrušení.

Před několika měsíci zahájil Drážní úřad správní řízení, které mělo jedné z nejzápadnějších tratí v Česku zazvonit umíráček. Doslova za pět minut dvanáct svitla pro ašskou trať naděje.

Do jednání o jejím zrušení se totiž vložil Karlovarský kraj, který s jejím zánikem nesouhlasí a místo trhání kolejí navrhuje trať převést pod svou správu. "Trať chceme zachovat, protože o její rekonstrukci má eminentní zájem sousední Bavorsko, které tu chce provozovat přeshraniční dopravu," vysvětluje záchranářskou misi kraje náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Německé motoráky na českých kolejích
Opravu tratě zaplatí německá strana. Spolek příhraničních měst a obcí už vybral polovinu potřebné částky, zbytek by měla dodat bavorská vláda. Na obnovenou trať poté vyjedou německé motoráky, které budou v české Aši končit. "Bavoři už mají sepsaný jízdní řád a vše důkladně naplánované. My jim jen finančně pomůžeme spravovat dráhu na našem území," dodal Navrátil.

Aš není jediné místo v Česku, kde se možná podaří postavit už odepsanou trať na nohy. Ministerstvo, které má seznam jedenácti drah připravených k zrušení, dostalo u osmi z nich žádost o přerušení řízení. Kromě Aše se tak záchrany možná dočká i podřipská trať z Libochovic do Račiněvsi, středočeská odbočka z Čelákovic do Mochova či jihomoravská příhraniční trať z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína.

Lokálkou na výlet
Nejaktivnější zachránce se jmenuje Klub železničních cestovatelů. Společnost, která pořádá výletní jízdy historickými vlaky, vidí budoucnost nechtěných tratí v turistickém ruchu.

Čtěte také:

"U mnoha lokálek už opravdu není možné dotovat prodělávající osobní dopravu. Auto je mnohem rychlejší. Na výlet s rodinou ve volný den se ale vlakem jet dá a v tom vidíme smysl zachování těchto tratí. Jen záleží na tom, zda dopravce dokáže nabídnout vhodný jízdní řád a atraktivní doplňující služby," říká jednatel Klubu železničních cestovatelů Bohumil Augusta.

Obce takovou snahu vítají. "Fandíme tomu. Nechceme, aby naše malebná trať zanikla, a navíc nám to může pomoci oživit turistický ruch v našem městě," řekla LN starostka Libochovic Jana Holá.
A ještě je tu jeden model. V jihomoravské Čejči chtějí ohroženou trať do Uhřic u Kyjova odkoupit Moravské naftové doly, které by ji rády přebudovaly na vlečku.

Ve hře tři varianty
Vše teď záleží na ministerstvu dopravy, jaké si nastaví podmínky pro předání tratí. Ve hře jsou tři varianty. Buď převedení tratě za symbolickou cenu, její odprodej za tržní sumu, či pronájem. O třetí způsob ale ministerstvo příliš nestojí. Ztrátových železnic by se nejraději zcela zbavilo.

Druhá varianta by zase mohla řadu zájemců odradit, protože by na nepoužívané a chátrající železnice neměli peníze.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.