Lidovky.cz

Tonda už je v Praze. Obří razící štít pro metro A se brzy zakousne pod zem

Ekonomika

  13:47
PRAHA - Na pražském Vypichu byl představen první plnoprofilový razicí štít, který bude razit většinu traťových tunelů na 6 134 m dlouhém úseku pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol.

Stavaři si prohlížejí nový stroj TBM , kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol). foto: ČTK

Stroj společně pokřtili primátor hlavního města Bohuslav Svoboda, první náměstek Karel Březina, starostka Městské části Praha 6 Marie Kousalíková, generální ředitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák a Metrostavu Pavel Pilát.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vlevo) a radní Karel Březina pokřtili na staveništi metra na Vypichu nový stroj TBM

Jméno stroje (Tonda) vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. Metrostav pro ražbu traťových tunelů využije dva razicí stroje (druhý dostal jméno Adéla), jejich délka přesahuje 100 metrů a průměr čelního štítu činí 6 metrů, váha každého z nich je téměř 900 tun.

Čtěte více:

"Věřím, že jména, která razicím štítům vybrali malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice v Motole, přinesou jim i jejich obsluze štěstí. Nechť během své cesty nenarazí na žádné závažnější překážky a obtíže," řekl primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Metro do Motola

Nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014. Jeho součástí jsou i čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Více čtěte zde: V roce 2014 metrem do Motola? Stavbaři začali prodlužovat linku A

"I já se připojuji s přáním, aby ražba tunelů probíhala dle plánu a abychom se všichni mohli za tři roky sejít při slavnostním otevírání čtyř nových stanic pražského metra," uvedl první náměstek primátora Karel Březina.

Moderní městská "žížala"
Oba stroje do České republiky poprvé přinášejí technologii TBM - EPB (Tunnel Boring Machine – Earth Pressure Balance), která je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích, jak o tom svědčí příklady ze světa (Řím, Istanbul, Sao Paulo, Madrid atd.).

Stavaři si prohlížejí nový stroj TBM , kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol).

Princip prací je odlišný od klasické ražby pomocí trhacích prací či bagrů a fréz a postupného zajišťování výrubu a následné montáže výztuže. Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy (je osazena čtyřmi obrysovými valivými disky a řeznými noži, které lze podle druhu horniny vyměnit za valivá dláta).

Jménem Tonda byl 21. března na staveništi metra v Praze na Vypichu pokřtěn nový stroj TBM, kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol).

Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.