Lidovky.cz

Mapa LN: Na jakých silnicích budete nově platit?

Ekonomika

  17:51
Česká republika chce razantně rozšířit síť silnic, na kterých se platí mýto. Dnešních 1300 kilometrů zpoplatněných silnic by se mohlo rozrůst až na 5700 kilometrů. To by odpovídalo desetině české silniční sítě (55 408 kilometrů).
Silnice druhých a třetích tříd - ilustrační foto.

Silnice druhých a třetích tříd - ilustrační foto. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Ministerstvo a kraje plánují zpoplatnit skoro šest tisíc kilometrů silnic, to je čtyřikrát více než dosud.

Kde se bude platit

Nyní se platí mýto na 1100 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy

Ministerstvo navrhuje, aby byly zpoplatněny všechny mimoměstské úseky silnic první třídy (3960 km). Kraje k tomu navrhují dalších 1700 km druhé třídy.

Podle ministerstva je to ale moc a délka zpoplatněných úseků se musí seškrtat zhruba na 500 kilometrů. Platit by se mělo jen na silnicích druhé třídy, které:

  • spojují dvě významnější silnice
  • jsou v okolí osamocené
  • jsou prokazatelnou a často využívanou objížďkou mýtného úseku

Kolik se bude platit?

Sazba na silnicích první a druhé třídy bude podstatně nižší než na dálnicích. Je totiž odvislá od toho, kolik se do dané silnice musí investovat peněz.

Mapa nového mýta

Nové mýto
Přehlednou mapu úseků, kde se bude platit mýto, najdete v pátečním vydání Lidových novin, které si můžete přečíst on-line.

Kolik to bude stát a kolik to vynese?

Ministerstvo nyní připravuje výběrové řízení na provozovatele mýta. Předběžnou cenu tají s tím, že zatím není jasné, kolik silnic se zpoplatní.

Výnosy z mýtného na silnicích první třídy měly být asi 2 miliardy korun. Nepříliš frekventované silnice druhých tříd by ale mohly tento výhled pokazit.

Kolika aut se to dotkne?

Všech aut těžších než 3,5 tuny, tedy 853 950 aut.

Kdy má být rozšířené mýto zavedeno?

Ještě letos se má vybrat provozovatel, příští rok má vybudovat systém, který spustí buď ještě v roce 2012, nebo 2013.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.