Potvrdil to mluvčí ČD Radek Joklík. V prosinci skončí svou čtyřicetiletou službu i celá první generace "brejlovců", označovaná řadou 750.
Podle dostupných údajů mají České dráhy ještě 27 provozuschopných "zamračených" a 17 "brejlovců". "Jízdní řád 2012 je teprve v přípravě a může dojít ještě k různým změnám, ale skutečně už neplánujeme turnusový traťový provoz řad 749 a 750," řekl Joklík.
Čtěte také: |
Většina "brejlovců" projde celkovou modernizací za 924 milionů korun, na jejímž konci bude 19 nových lokomotiv. "Bardotky" by měly od zimy sloužit už jen jako záložní a ČD je budou zřejmě odprodávat. "Budou odstaveny do zálohy a pokud na nich dojde k závadě, která povede k neprovozuschopnosti, budou určeny k rozložení," dodal Joklík.
Kupte si lokomotivu
O řadu z nich mají zájem muzejní spolky, které teď s ČD jednají o jejich odprodeji. Cena se pohybuje v řádu stovek tisíc korun za provozuschopnou lokomotivu. Několik muzejních strojů si plánují ponechat i ČD. Okolo posledních tratí, kde vyřazované lokomotivy ještě jezdí, se teď o víkendech houfují desítky fanoušků z celé Evropy.
"Zamračené" si tehdejší ČSD objednaly v první polovině 60. let, aby nahradily parní lokomotivy. Lokomotivka ČKD jich do roku 1971 vyrobila celkem 312 a na jejich základě vyvinula i druhý typ, snad ještě populárnějšího "brejlovce", který se krom karoserie v podstatě liší jen typem použitého motoru; stošedesátilitrový šestiválec nahradil modernější dvanáctiválec.
O lokomotivách více: |
První generace se vyráběla až do roku 1977 a čítala celkem 408 lokomotiv. S druhou, mnohem menší a výrazně inovovanou sérií z konce 70. let ještě ČD počítají, ale lokomotivy postupně podrobují velkým úpravám.
Éra velkých dieselů z ČKD končí
V podstatě tím končí éra velkých dieselových lokomotiv z produkce socialistického ČKD v osobní dopravě. Zhruba 50 lokomotiv obou typů má ještě ČD Cargo a další menší dopravci, ale využívají je už spíše jen sporadicky. O jejich budoucnosti se zatím ještě nerozhodlo, řekl mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík.