Lidovky.cz

20 let dálnice D3: další kus bude za dva roky

Ekonomika

  14:28
PRAHA - Po novém úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí by řidiči mohli začít jezdit zřejmě od poloviny roku 2013. To by měl být pětadvacetikilometrový úsek dokončen.

Rozestavěný úsek dálnice D3 Tábor-Soběslav foto: www.rsd.cz

Uvedl to manažer dostavby D3 František Petroušek z českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Bude to teprve druhý zprovozněný úsek na dálnici, která by měla spojit Prahu s jihem Čech a Rakouskem. Řidičům nyní slouží jen zhruba 15 kilometrů dálnice u Tábora.

ČTĚTE TAKÉ:


Práce na stavbě úseku jsou asi v polovině. Dělají se hlavně zemní práce, přeložky inženýrských sítí a staví se mosty. Povrchy vozovek stavebníci ještě na žádné části dálnice nepokládají. Přijdou na řadu až na závěr stavby, na konci roku 2012 a první polovině roku 2013, uvedl Petroušek.

Infografika - klikněte pro zvětšení
Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic

Všechny potřebné pozemky ŘSD už vykoupilo a má i stavební povolení pro tuto trasu, poslední nabylo právní moci v březnu tohoto roku. ŘSD několik let řešilo problémy s majitelem pozemku o výměře 844 metrů čtverečních. Majitel stále stupňoval své požadavky za odprodej. Loni bylo nakonec rozhodnuto o tom, že se dálnice odkloní a tomuto pozemku se vyhne.

Úsek dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí bude stát zhruba 9,5 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty.

Ostuda republiky?

Již desetiletí neřešený, stále odkládaný problém a ostuda České republiky. Tak by se dala stručně charakterizovat situace
kolem silničního spojení Prahy s jihočeským regionem a tím i Rakouskem a jižní Evropou.

Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však mohou využít pouze několikakilometrový úsek. Jeho první
část, 3,3 kilometru dlouhý obchvat Tábora, byl otevřen již před 20 lety, 30. června 1991.

V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční dítě v četně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné ČR a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes.

Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).

Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především financování a trasa v některých úsecích. Jako o možnosti financování stavby se uvažuje o jejím zařazení do pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Připravuje se varianta, podle které by měl soukromý investor v rámci PPP zaplatit úsek z Veselí do Českých Budějovic.

Jako každou dálniční stavbu provází i D3 problémy s protesty veřejnosti a ekologických aktivistů i s výkupy pozemků, přípravu stavby provázejí desítky námitek. Nejproblematičtější je patrně středočeský úsek dálnice, především oblast Posázaví. "Příprava výstavby dálnice D3 trvá více než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje," konstatoval nedávno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle úřadu ujasněny nebyly zdroje financování výstavby, ani nebyla závazně stanovena potřeba peněz na její pořízení a hrozí další nárůst nákladů.


Jezdí se přes Písek
Jižní Čechy nemají dálnici, která by je spojila s Prahou. Do hlavního města jezdí řidiči buď přes Tábor směrem na Benešov nebo přes Písek. Na této trase je rychlostní silnice R4, která je místy čtyřproudá, u Dubence na Příbramsku pak najedou na dálnici. Při cestě přes Tábor musí počítat s kolonami mezi Soběslaví a Táborem, ve středních Čechách bývají problémy ve směru od Prahy před Benešovem a v opačném směru mezi Benešovem a nájezdem na D1 u Mirošovic.

O vybudování D3 se hovoří od roku 1987, kdy byla doplněna do základní dálniční sítě v republice. Celková délka plánovaného tahu D3 a navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a státní hranicí s Rakouskem je zhruba 171 kilometrů. Před 20 lety byl zprovozněn první, 3,3 kilometru dlouhý obchvat Tábora.

Trasa dálnice D3 a navazující R3


Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.