Lidovky.cz

Fejkův zlepšovák: hučící vlak jezdí prázdný

Ekonomika

  15:21
PRAHA - Bývalý ombudsman Českých drah Petr Fejk si svého dobře placeného zaměstnání dlouho neužil. Na otázky co práce ombudsmana vlastně obnáší, odpovídal většinou mlhavě, s odkazem na to, že se stále pokouší v dopravním kolosu zorientovat. Teprve nyní vyšel najevo jeden ze "zlepšováků", který Fejk stihl vymyslet.

Vlak City Elefant foto: Škoda Holding

Paradoxně se však netýká cestujících, nýbrž obyvatel městečka Úvaly u Prahy. Ti si u Fejka stěžovali na hluk, který vydává odstavená souprava City Elefant, která v Úvalech každý den čekala několik hodin na nasazení na linku do Berouna.

Souprava totiž musí být v "pohotovostním stavu", tedy se spuštěnou ventilací. Fejk vlak nechal přesměrovat na odstavné nádraží na jihu Prahy. Dopravce to však podle Hospodářských novin stojí 200 tisíc korun měsíčně.

Nešlo klimatizaci jednoduše vypnout?
Linka z Berouna přijíždí do Úval v půl deváté ráno. V Úvalech vlak stál a hučel až do půl třetí odpoledne, kdy se souprava vracela zpět do Berouna.

ČTĚTE TAKÉ:

"Stěžovali jsme si, ale dráhy nám řekly, že je vše v pořádku. Tak jsme se obrátili na pana Fejka a ten to začal řešit," uvedl pro HN jeden z obyvatel Úval Josef Zábranský. "Museli jsme přestěhovat ložnici na druhou stranu domu," doplnil.

Proč nešlo ventilaci vlaku jednoduše vypnout? "Všechny moderní soupravy jsou obvykle odstaveny v režimu tzv. aktivního odstavení. To znamená, že vozidlo zajišťuje základní funkce nezbytné pro jeho bezproblémové a rychlé nasazení do provozu a zabraňuje poškození vozidla," vysvětlil na dotaz Lidovek.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jde hlavně o klimatizaci, jelikož v létě by byl interiér bez ní vyhřátý na více než 60 stupňů, což by ohrozilo zdraví cestujících. I při úplném odstavení by podle mluvčího musela souprava najet na plný výkon několik hodin před odjezdem vlaku. V zimě by naopak došlo k zamrznutí vody v systému WC a popraskání nádrží, doplnil Šťáhlavský.

Petr FejkVzhůru na Jih
Bývalý ombudsman lidem v Úvalech pomohl. Dráhy vlak nejprve odstavily na druhou stranu nádraží. Jenže na hlučnost si stěžovali i lidé v této lokalitě. Proto vlak už po ranní špičce nečeká na odstavné koleji, až zase odpoledne pojede zpět, ale jezdí prázdný 27 kilometrů na odstavné nádraží do Vršovic a po poledni se vrací zase zpět.

Dráhy to vyjde na 200 tisíc korun měsíčně. Jeden kilometr jízdy pantografu totiž podle HN stojí asi 200 korun. To však dráhy s ohledem na konkurenční boj nepotvrdily. "Tyto náklady na jízdu vlaků nezveřejňujeme s ohledem na to, že jde o významné obchodní údaje," konstatoval mluvčí.

VÍCE O PANTOGRAFECH:

Proč tak daleko?
Proč se však vlak musí odstavovat až na druhém konci Prahy? Levnější řešení prý neexistuje. "Byla hledána různá řešení situace. Vhodná nádraží jsme našli až v blízkosti Odstavného nádraží Jih ve Vršovicích. Proto je odstavení na ONJ nejefektivnější, ostatní varianty nepředstavují oproti zvolené variantě úsporu", argumentuje mluvčí.

Fejk se k případu vyjadřovat nechtěl, vzkázal jen, že nyní už mu nepřísluší situaci komentovat. Další případy, ve kterých Fejk uspěl, nechtěly dráhy zveřejnit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.