Lidovky.cz

České silnice nepřežijí zimu, varují stavbaři

Ekonomika

  9:20
PRAHA - Stavební firmy pokračují v boji o státní peníze na výstavbu dopravních staveb. Ta bude v příštím roce takřka nulová. České silnice podle nich nepřečkají další zimu. Stát totiž dá letos na opravy méně peněz než sliboval.

Silnice Jílové - Psáry, která je ve špatném stavu foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Nově proto stavaři žádají, aby stát nezanedbával alespoň opravu silnic. "Je to tragédie. Provizorní opravy nic nevyřeší, silnice budou v čím dál horším stavu," řekl LN předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek.

Ještě letos na jaře hovořil bývalý ministr dopravy Vít Bárta o tom, že když nejsou peníze na stavbu silnic a dálnic, tak dá peníze alespoň na jejich opravu. Sliboval, že na opravy vyčlení devět miliard korun. To už však neplatí. "Na příští rok počítáme se 4,7 miliardami," řekl náměstek současného ministra dopravy Ivo Toman.

Důvodem je hlavně fakt, že podle návrhu rozpočtu pro rok 2012 má Státní fond dopravní infrastruktury dostat jen 37 miliard korun. Ve střednědobém investičním plánu z roku 2010, se kterým fond počítal, měl přitom pro rok 2012 slíbeno 47 miliard korun.

stav

"Na adekvátní opravy škod na silnicích způsobených zimou by Ředitelství silnic a dálnic ročně potřebovalo částku kolem devíti miliard korun. Slíbili nám výrazné navýšení. Tohle je ale naprosto nedostačující," řekla LN mluvčí firmy Martina Vápeníková.

Podle ní se tím jen kumuluje problém. Ve finále stát stejně bude muset silnice opravit, ale pak to bude mnohem nákladnější, tvrdí stavaři. Pro příští rok je plánována například oprava dálnice D1. Je na to však vyčleněno jen 1,2 miliardy korun. Přednost proto dostane úsek, který je na tom nejhůře, mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Kompletní modernizace D1 má přitom spolknout celkem 18 miliard. "Tímto tempem bude trvat oprava 15 let," komentuje rozpočet Čížek.

Na včerejším setkání lídrů českého stavebnictví stavaři kritizovali i to, že nebudou peníze ani na projektovou přípravu staveb. Jak uvedl Toman, na přípravu projektů včetně výkupu pozemků jsou pro příští rok vyčleněny dvě miliardy. To je o zhruba o pět miliard méně než v roce 2008.

Stavební firmy očekávají, že krize ve stavebnictví bude pokračovat i v roce 2012. Podle nejnovější analýzy společností CEEC Research a KPMG ČR čeká celý sektor propad o 2,4 procenta. Ještě v lednu šéfové stavebních firem očekávali mírný růst trhu. Privátní sféra podle stavařů úbytkyveřejných zakázek nevyrovná. "Vyskytují se pouze individuální projekty bonitních developerů a investorů ze sektoru energetiky a průmyslu," říká Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu.

Nakonec nebude tak zle

Na druhou stranu, rok 2011 by nemusel být podle ředitelů stavebních společností tak tragický, jak se očekávalo. Pokles výkonu českého stavebnictví má být letos "jen" 4,1 procenta, přičemž ještě letos v dubnu odhadovali stavaři pokles o 5,6 procenta.

Recese podle stavebních firem rozhodně nekončí. Nepříznivá situace ve stavebnictví bude trvat ještě minimálně další tři roky. "Prožíváme si úplné dno," řekl v diskusi se stavaři ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Podle něj ale není dobré, že české stavitelství je fatálně závislé na veřejných zakázkách.

Jedna z možných cest pro získání nových zdrojů pro výstavbu dopravní infrastruktury by podle Ivo Tomana mohla být přeměna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na obchodní společnost. O této možnosti mluvil již bývalý ministr dopravy Radek Šmerda. "Mohla by si brát úvěry, vydávat dluhopisy, abychom jí umožnili získávat i jiné zdroje než dosud," uvedl náměstek.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.