Lidovky.cz

Turnikety nebudou. Podle města je to hazard

Ekonomika

  15:28
PRAHA - Vedení hlavního města odmítá plán na znovuzavedení turniketů do metra, který v minulých týdnech předložil pražský dopravní podnik. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) dnes na zastupitelstvu novinářům řekl, že jej považuje za ekonomický hazard.

Turnikety v Sydney

Podle jeho náměstka Karla Březiny (ČSSD) musí město nejprve vyřešit závazky dopravního podniku z minulých let, které se týkají nákupu nových tramvají a autobusů.

"Jsem proti. Vnímám to jako ekonomický hazard. Všechny ty studie, které si nechal dopravní podnik udělat, mě nepřesvědčují o tom, že návratnost je tak krátká," řekl novinářům Svoboda. Podle něj není černých pasažérů v metru tolik, kolik studie odhadují.

ČTĚTE VÍCE:

Kdyby dopravní podnik podle primátora zavedl u vstupu do stanic kontrolory, kteří by jízdenky kontrolovali, tak by to vyšlo na 25 let levněji než turnikety. "A to je v době, kdy musíme uvažovat o každé koruně, rozmařilost," dodal Svoboda. Pokud by se podnik přece jenom rozhodl turnikety zavést, bude muset podle primátora nést všechny náklady sám.

Turnikety ve stanici metra Hradčanská v roce 1978.

"Tato věc není na pořadu dne, nejdřív se vypořádejme se závazky z minulých let, a pak se můžeme bavit o nějakých rozvojových projektech," uvedl Březina. "Dopravní podnik bez vedení města a bez rady takovýto projekt nikdy nerozjede. Máme smlouvu s dopravním podnikem a já nebudu platit v kompenzaci i turnikety. (...) Moje skepse vůči tomuto projektu ještě nevymizela," dodal Březina.

Projekt za jeden a půl miliardy

Podle studie, kterou si pražský dopravní podnik nechal zpracovat, bude zavedení turniketů stát 1,49 miliardy korun. Další náklady by si ale zřejmě vyžádalo kompletní přebudování automatů na jízdenky a označovačů v povrchové dopravě. Pokud by s nimi město souhlasilo, jejich budování by mohlo začít v roce 2013, fungovat by podle ředitele podniku Martina Dvořáka měly začít o dva roky později.

Hlavním důvodem projektu je podle Dvořáka zvýšení výnosů z prodeje jízdného. Podnik si od turniketů také slibuje to, že se v metru sníží počet bezdomovců a "problematických osob". Dopravní podnik hlavního města Prahy projekt na zavedení turniketů zpracoval už před několika lety, tehdy náklady odhadoval na 3,5 miliardy korun.

Projekt výstavby turniketů v pražském metru kritizovala i minulých dnech opoziční TOP 09. "Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá," kritizoval záměr zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09). Happening proti turniketům tento týden uspořádala také Česká pirátská strana.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, v roce 1985 ale byly odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.