Zatím monopolní České dráhy (ČD) mají smlouvy na rychlíky jen na deset let a u autobusových dopravců se kontrakty uzavírají na osm let, píše dnešní E15. Ministerstvo dopravy teď dokončuje přípravu zadávací dokumentace soutěže, první tendr na trať Ostrava - Olomouc vypíše úřad na přelomu roku.
Rychlíková doprava příští rok zeštíhlí o 6,3 %Výsledné zeštíhlení dotované rychlíkové dopravy je kompromisem, na kterém se dohodly ČD s ministerstvem. Dráhy žádaly až 11procentní útlum. |
Podle ministerstva by měl vítěz mít dlouhodobou smlouvu, aby mohl třeba investovat do moderních vlaků. "Myslíme si, že by to mělo být relativně stabilní podnikání," řekl deníku ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík.
Provozování vlaků bude dotované, a to stamiliony až miliardou korun za celou dobu trvání smlouvy. Výše požadované dotace bude hlavním kritériem soutěže. ČD nyní dostávají od státu na rychlíky čtyři miliardy korun ročně.
Trať Ostrava - Olomouc bude zkušební
Podle původního plánu bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky by se mělo v příštích osmi letech soutěžit o 75 procent dálkových spojů. Nejprve budou moci soukromníci získat smlouvu na trať Ostrava - Opava - Krnov - Bruntál - Olomouc. Ministerstvo ji vybralo jako pilotní, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak zásadně neprojeví v celé síti a bude je možné odstranit před druhým tendrem.
V něm se zájemci utkají o možnost provozovat elektrické vlaky na tratích Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Na moravskoslezské trati začne vítěz jezdit v prosinci 2013, na severu Čech o rok později.
S ČD se utká Jančura, Novotný a cizina
Michalčík čeká, že se do soutěží přihlásí asi pět zájemců. Mohlo by jich však být i více. Kromě Českých drah potvrdil zájem RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného.
Tendrů by se ale mohly zúčastnit také zahraniční firmy, například Arriva, Keolis, Abellio CZ nebo Veolia, které většinou vlastní západoevropští národní dopravci.
Které rychlíkové linky zmízí nebo se omezíZ jízdního řádu zcela zmizí dvě dálkové linky: spěšný vlak z Lužné u Rakovníka do Chomutova a Jirkova a rychlík z Pardubic do Jihlavy. Ministerstvo rovněž upustilo od svých dubnových plánů na zavedení nového rychlíku z Ostravy do Olomouce. Ministerstvo díky "zabavení" peněz SŽDC upustilo od záměru zrušit rychlíky mezi Ostravou a Jeseníkem na rameni Krnov - Jeseník. Dálkové vlaky budou nadále bez omezení jezdit i v úseku Nový Bor - Rumburk, což je část linky z Kolína do Rumburka. Výrazně bude omezena linka Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, kterou dráhy zaváděly před pár lety. Od prosince tady bude řada vlaků zrušena, jiné pojedou jen v některých úsecích či dnech týdnu. Redukce je zhruba padesátiprocentní. Do stejné kategorie spadá linka Praha - Tanvald. Na úseku z Prahy do Turnova se nic nemění, z Turnova do Tanvaldu ale jízdní řád výrazně prořídne. Mírné omezení dopravy, například vynechání některých spojů o víkendech nebo mimo denní špičku, bude na linkách České Budějovice - Brno, Plzeň - Cheb, Hradec Králové - Trutnov či Brno - Ostrava. |