Lidovky.cz

Ruzyně přivítá největší letoun světa. Chce jich víc

Ekonomika

  15:32
PRAHA - Nedělní přílet největšího dopravního letadla současnosti Airbusu A380 odstartuje příchod velkých letadel do Česka. Na jejich příjem se intenzivně připravuje pražské ruzyňské letiště, které kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity.

Největší letoun světa Airbus A380. foto: ČTK

V budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, nebo největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300. Uvedla to mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová.

Pražské letiště obří Airbus navštíví u příležitosti 45. výročí působení společnosti Lufthansa v Česku. Přílet A380 do Prahy je předběžně plánovaný na 9:05. Odlet letadla pak na 11:25. Veřejnost může stroj vidět z návštěvnické terasy letiště nebo ze střechy parkovacích garáží C.

Zmodernizované mosty

Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun. Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů, uvedla Lagronová.

Airbus A380

Největší letounu světa Airbus A380, který dnes převzala německá Lufthansa.

Airbus A380 je schopen přepravit maximálně 880 pasažérů. Rozpětí křídel tohoto stroje je téměř 80 metrů, dlouhý je 73 metrů.

Nejběžnějším letadlem na pražském letišti je v současnosti Airbus A320. Tento letoun má rozpětí křídel 34 metrů, délku trupu 37,5 metru a pojme 180 cestujících.

Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.

Pravidelné přílety větších strojů budou finančně výhodnější i pro státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP). "Systém letových poplatků je zkonstruován způsobem, kdy jsou pro nás nepochybně výhodnější větší letadla," řekl generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Interiér největšího letounu světa Airbusu A380, který dnes převzala německá Lufthansa.

Výše poplatku za navigační služby a navádění letadel na přistání je vázáno na hmotnost těchto strojů. Pro letového dispečera je přitom v zásadě stejně pracné navádět obří letadlo jako běžně velký letoun, doplnil Klas.

Z pohledu bezpečnosti jsou velká letadla rovněž výhodnější. Pokud se stejný počet cestujících přepravuje menšími stroji, znamená to větší počet pohybů v letovém prostoru a tím větší riziko kontaktu ve vzduchu, řekl Klas.

Letadlo ČSA.

Letecké společnosti ovšem zpravidla plánují své linky tak, aby mohly zákazníkům poskytnout širší výběr odletových časů. Většinou tak nabízejí na jedné trase více letů menšími letadly.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.