Lidovky.cz

Manažerům drah hrozí vyhazov. Údajně to chtějí VV

Ekonomika

  10:11
PRAHA - Vedení Českých drah čeká možná v příštích týdnech pořádné zemětřesení. Židle se houpe pod náměstkem pro správu majetku Milanem Matzenauerem, náměstkem pro provoz Jiřím Kolářem a místo nemá vůbec jisté ani generální ředitel Petr Žaluda.

Generální ředitel Českých dráh Petr Žaluda foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Personální rošádu potvrzují pod příslibem anonymity lidé z různých stran politického spektra. Ti se také shodnou na jedné výměně, která už je prakticky hotová. Matzenauera by měl totiž v čele ČD vystřídat bývalý ministr dopravy Radek Šmerda.

„Ten přestup byl už prakticky dohodnutý. Oba se domluvili na bezproblémovém předání funkce. Vše ale zhaslo poté, co se ukázalo, že výměna má být daleko větší,“ říká jeden z dobře obeznámených lidí.

Odejde i Žaluda?

O „setnutí“ generálního ředitele Žaludy se nyní spíše jen spekuluje. Současně také vyplouvá na povrch jméno jeho potenciálního nástupce. Dráhy by údajně mohl převzít bývalý šéf Vítkovic Vladimír Bail.

Prodají ČD lukrativní pozemky za pakatel?

Jedním z hlavních argumentů pro dovolání Petra Žaludy z funkce generálního ředitele ČD je podle deníku MF Dnes prodej lukrativních pozemků u Masarykova nádraží v Praze. Za metr čtvereční by ČD mohly dostat až 30 tisíc korun, dráhy ale plánují pozemky prodat bez vypsání soutěže za pouhých osm tisíc korun za metr.

Dráhy se hájí, že moc možností, jak jinak pozemky prodat, nemají. Předchozí vedení totiž uzavřelo nepříliš výhodné smlouvy, které pronajímají parcely až na 50 let firmě, ve které mají jen menšinový podíl. A firmu chce nyní ovládnout skupina Penta, která chce v místě stavět nový komplex s kancelářemi a byty.

VÍCE ČTĚTE ZDE: Přestavbu Masarykova nádraží ovládne Penta

Žaluda tyto spekulace komentoval jen velmi stroze. „Pokud se týká mého odvolání, je zcela v kompetenci vlastníka, aby v této věci rozhodl,“ napsal LN v textové zprávě. K výměnám by mělo dojít ale nejdříve po kongresu ODS. „Tak zní dohoda mezi premiérem a Věcmi veřejnými,“ tvrdí další zdroj. 

Právě véčka za plánovanými výměnami údajně stojí. Výrazně totiž posilují v dozorčí radě drah, jež o odvolávání členů představenstva rozhoduje. Z devíti členů rady jsou nyní VV nakloněni čtyři. Poslední operací, po které véčka v radě posílila, byl odsun bývalého moravskoslezského hejtmana Jaroslava Palase, kterého nahradil Daniel Bartek, náměstek ministra dopravy.

Nikdo z klíčových postav VV se včera o posilování vlivu v dozorčí radě a případných změnách v představenstvu nechtěl bavit.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.