Nejhorlivěji se přitom mluví o konci generálního ředitele Petra Žaludy, kterého by měl nahradit bývalý šéf Vítkovických železáren Vladimír Bail. Ten už také přiznal, že mu ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) zmíněný post nabídl.
Složení dozorčí rady ČD
|
Jestli si ale oba skutečně plácli a hlavně jestli posvětí výměnu dostatečný počet členů dozorčí rady, není ale stále jasné. Ministr dopravy totiž mlží a je ochoten přiznat pouze to, že k nějakým personálním výměnám dnes dojde. Nic neprozradil ani Žaluda. „Nemám žádné informace o tom, že bych měl skončit,“ pouze napsal v SMS.
"Zatím to vypadá, že Žaluda dnešní zasedání ustojí," sdělil serveru Lidovky.cz jeden z účastníků jednání dozorčí rady.
Jisté je, že pokud bude jeho odvolání navrhnuto, nepodpoří ho minimálně tři z celkových devíti členů rady. Jde o zástupce odborů, kteří pro odvolání ředitele nevidí žádné důvody.
„Nevíme, proč se mají dít nějaké změny a kde se stala chyba. Vidíme jen to, že se v posledních letech podnik dostal z červených čísel do černých,“ vzkázal šéf železničních odborářů Jaroslav Pejša.
Bezprostřední důvody k Žaludově odvolání nevidí ani mnozí poslanci. Pokud tedy ke střídání dojde, chtějí od ministra vysvětlení. „Pan ministr bude muset před námi dostatečně obhájit, proč se tak rozhodl,“ řekl třeba Petr Bendl (ODS), ministr zemědělství a člen poslaneckého podvýboru pro dopravu.
Odejde Žaluda sám?
Žaluda, který na dráhy přišel za vlády Mirka Topolánka (ODS), už dříve řekl, že si nechce do svého manažerského týmu nechat zasahovat. Pokud by se tak stalo, plánuje sám odejít. Odborový předák Jaromír Dušek řekl, že za případným Žaludovým odvoláním může být jeho snaha levně prodat pozemky kolem Masarykova nádraží finanční skupině Penta.
ČTĚTE TAKÉ: |
Většinu v dozorčí radě Českých drah potřebnou pro Žaludovo odvolání si podle médií ministerstvo dopravy pojistilo počátkem října. Řídící výbor drah tehdy odvolal z dozorčí rady moravskoslezského hejtmana Jaroslava Palase (ČSSD), jehož místo zaujal náměstek ministra dopravy Daniel Bartek.