Lidovky.cz

Pendolino definitivně opustí trať, pro niž je stát kupoval

Ekonomika

  18:30
BRNO - S pomocí pendolin výrazně zrychlíme dopravu mezi Německem, Prahou, Brnem a Vídní nebo Bratislavou, slibovali železničáři při pořizování vlaků.

Pendolino - ilustrační foto foto: Lidové noviny

Do Německa ale rychlovlaky nejezdily, do Vídně zamířily naposledy loni a do Bratislavy a Brna pojedou už pouze tento týden. České dráhy je z původní trasy stahují zcela.

Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek tvrdí: současné jediné pendolino, které jezdilo pod názvem Slovenská strela z Prahy přes Brno do Bratislavy a zpět, bylo nesmyslem. „Aby udrželo jednotný interval s dalšími vlaky na trati, nevyužilo plně svých možností. Posílíme proto trať na sever Moravy,“ uvedl.

Rychlovlaky couvají z Brna

  • První vlaky Pendolino dorazily do ČR v roce 2003, pravidelný provoz zahájily v roce 2005. Jsou to jediné soupravy ČD s naklápěcí skříní, která vyrovnává oblouky.
  • Pořizovány byly pro trať Německo-Praha-Brno-Rakousko nebo Slovensko. Na té také měly svůj rekord: v rovinatém úseku Brno-Břeclav dosáhlo v roce 2004 pendolino rychlosti 237 kilometrů za hodinu, bylo však třeba zajistit bezpečnost v okolí trati, kde je normálně možné jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.
  • Nyní vlaky jezdí především na spojnici Prahy a Ostravy, z Ostravy zajíždějí i do okolí. Podle nového jízdního řádu z Prahy pojedou jednou týdně do západočeských lázní.

Nepřímo potvrdil, že kvůli tomu, aby vlaky měly stále otevřenou cestu na Slovensko, bude několik pendolin za týden zajíždět z Ostravy do Žiliny.

Generální ředitel ČD Petr Žaluda už loni prohlásil, že na původně zamýšlenou mezinárodní trať mají souprav málo.

Podle informací LN však hraje roli to, že zahraniční dopravci nejsou z možnosti vlaky nasadit nadšení: není za ně totiž možné v případě potřeba připojovat další vagony jako za klasické vlaky, což vylučuje měnit jejich kapacitu.

Tím, že vlaky nepojedou do Brna a Bratislavy, navíc nevyužijí ani jednu ze svých možností, která je prodražila: ze tří napájecích soustav, jež pendolina mohou využívat, funguje na lince z Prahy do Ostravy jediná.

Cestu pod druhým napájecím systémem jim jako „udržovací“ opatření nahradí jednou týdně nově naplánované cesty do západočeských lázeňských měst, kde je stejně jako v Brně střídavá napájecí soustava.

Za dva roky na trasu vyrazí nové expresy

Na trati mezi Brnem a Prahou tak budou od neděle jezdit pouze klasické soupravy. Dobrou zprávou je, že jejich jízdní doba se zkrátí na 2 hodin a 37 minut.

„Mimo jiné nasadíme do vlaků vagony umožňující rychlost 160 kilometrů za hodinu. Pokud byl dřív ve vlacích jediný s rychlostí nižší, musela jet pomaleji celá souprava,“ uvedl Blažek.

Změna čeká vlaky na trati mezi Brnem a Prahou přibližně za dva roky, kdy hodlají České dráhy koupit expresy Railjet (označované též Viaggio Comfort) umožňující zvýšení rychlosti. Zamíchat kartami však může ještě snaha soukromých dopravců vstoupit na trať, jako se to stalo na trase do Ostravy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.