Lidovky.cz

Letecká megazakázka? Číňané budou v Jihlavě vyrábět vírníky

Ekonomika

  10:11
JIHLAVA - Českou firmou, která se má podílet na výrobě zcela nového typu letadla, je Jihlavan Airplanes Skyleader. V Jihlavě se podle listu budou vyrábět hybridní letadla - vírníky neboli gyroplány.

Gyroplán SparrowHawk

Informovaly o tom Hospodářské noviny. Za projektem stojí konsorcium českých, čínských a amerických firem. Jen Čína má údajně zájem až o tisíc strojů. O projektu v pondělí informoval na konferenci Hospodářské komory ČR o zaměstnanosti generální ředitel státní agentury CzechInvest Miroslav Křížek. "Půjde o výrobu zcela nového stroje, který ještě nikde na světě nelétá," řekl šéf CzechInvestu.

ČTĚTE TAKÉ:

Deníku jednání s americkými a čínskými partnery potvrdil zástupce obchodního oddělení společnosti Jihlavan Airplanes, který si ale nepřál být jmenován. Jednání prý ještě nejsou u konce, kontrakt je však zřejmě před podpisem. Podle Křížka by mohl být uzavřen v lednu.

Tomu, že půjde skutečně o gyroplány, nasvědčují předchozí jednání
americké firmy Groen Brothers Aviation s konkurenčním českým výrobcem letadel, kde ale neuspěla.

Co jsou to gyroplány?

Gyroplány byly využívány už před druhou světovou válkou jako pozorovací letouny. Jejich výhodou byla nízká rychlost a krátká startovací dráha. V průběhu druhé světové války a později i ve válce ve Vietnamu bylo ale jejich využití zastíněno klasickými vrtulníky.

Vírník neboli gyroplán

Společnost Groen Brothers se zabývá vývojem vírníků od roku 1986, v roce 2002 spolupracovala s pořadateli olympijských her v Salt Lake City, kde byl jeden vírník nasazen k monitorování letiště v rámci bezpečnostních opatření.

Čína dodá peníze, Američané know-how

Firma Groen Brothers má v Česku vyrábět dva typy vírníků - dvoumístný a šestimístný. Kvůli vysokým nákladům na certifikaci stroje přitom hledá
financování v Číně. Podle listu totiž zatím není nikde na světě vírník certifikován, několik jich však létá v rámci experimentů.

Základní kapitál čínsko-amerického konsorcia bude 100 milionů jüanů (306 milionů korun). Čínská společnost Guangzhou Suntrans Aviation Science and Technology bude vlastnit 75 procent akcií, americká firma Groen Brothers Aviation (GBA) zbývající čtvrtinu, uvedla GBA v tiskové zprávě.

Čínská firma vloží do společného podniku, který se bude jmenovat Foshan Suntrans-Groen Aviation, 75 milionů jüanů v hotovosti. GBA získá 25 procent akcií společného podniku výměnou za poskytnuté technologické know-how ke svému gyroplánu SparrowHawk.

Podle GBA má společný podnik značný potenciál, protože byl spuštěn v době, kdy se Čína rozhodla otevřít svůj vzdušný prostor do výšky 3000 metrů pro veřejnost.

"Letoun, s nímž se dá snadno a bezpečně létat, který je snadno ovladatelný a potřebuje jen velmi krátkou rozjezdovou dráhu... by mohl být v Číně velmi populární, když se země otvírá pro novou generaci soukromých pilotů," uvedl v tiskovém prohlášení viceprezident GBA Al Waddill. K úspěchu gyroplánů by podle něj mohlo pomoci i to, že v Číně není dostatečná letecká infrastruktura pro provoz klasických letadel.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.