Lidovky.cz

V Česku měl loni zpoždění každý třináctý vlak

Ekonomika

  20:01
PRAHA - Zhruba každý 13. vlak, který loni vypravily České dráhy, měl zpoždění. Předloni to byl každý jedenáctý. Za třetinu všech zpoždění na železnici mohly nenadálé události, například nehody či kalamity.

Průvodčí vyhlíží z vagonu na pardubickém hlavním nádraží. V okolí Pardubic kvůli hustému sněžení zamrzaly 9. ledna výhybky a vlaky nabíraly až dvouhodinová zpoždění foto: ČTK

Nejméně spolehlivé spoje byly vnitrostátní i mezinárodní rychlíky, z nichž zhruba každý pátý nedodržel jízdní řád. Informoval o tom mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ:

U rychlíků a dálkových vlaků kategorií EuroCity, InterCity, Expres mělo loni v závislosti na typu soupravy zpoždění 13,3 až 22,4 procenta vlaků. Ve srovnání s předchozím rokem 2010 se přitom jejich přesnost o tři až pět procent zlepšila. Přesto přibližně každý pátý až osmý spoj přijel či odjel později.

U vnitrostátních osobních a spěšných vlaků měl zpoždění přibližně každý 14. spoj. V roce 2010 to byl každý jedenáctý. Nejlépe si vedla Pendolina, u nichž nabral časový "skluz" cca každý 22. vlak, ještě předloni to byl každý 13. Za zpožděný vlak se přitom ve všech případech považovaly soupravy, která se proti jízdnímu řádu opozdí o více než pět minut.

"Tradičně nejčastější příčinou zdržení vlaků jsou takzvané zásahy vyšší moci, kam spadají například nehody na železničních přejezdech, usmrcení osob v kolejišti nebo mimořádné povětrnostní vlivy, jako jsou povodně a větrné smrště," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tyto vlivy podle dopravce mohou zhruba za třetinu všech zpoždění na železnici. Druhou nejčastější příčinou je prý čekání na přípoj. Naopak poruchy kolejových vozidel mají na zpoždění vliv relativně malý, způsobí zhruba 4,5 procenta všech případů nedodržení jízdního řádu.

České dráhy podle letošního jízdního řádu denně vypraví přes 7000 spojů. Od loňského prosince společnost přistoupila na evropský systém odškodnění cestujících za závažná zpoždění. Pasažéři tak nově mohou po hodinovém čekání na spoj požadovat po dopravci vrácení peněz.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.