Lidovky.cz

Část nových tramvají 15T nesmí do ulic kvůli brzdám

Ekonomika

  16:40
PRAHA - Praha odstaví 17 tramvají 15T Forcity od Škody Transportation. O odstavení rozhodl drážní úřad, důvodem je enormní opotřebení brzdných destiček.

Na plzeňských kolejích začala jezdit první tramvaj Škoda ForCity (Škoda 15T) vyrobená ve Škodě Transportation. Pravidelný provoz zahájí v Praze koncem letošního roku. foto: ČTK

Informaci pro server Lidovky.cz potvrdil Miroslav Košatka z Drážního úřadu. "U odstavených tramvají je třeba udělat mimořádné prohlídky. Ze strany našeho úřadu se jedná pouze o zajištění maximální bezpečnosti, problém samotný pak řeší výrobce, tedy Škoda," uvedl Košatka.

Podle něj se problém objevil u vozů dodaných v loňském roce. U dříve dodaných tramvají jsou brzdy v pořádku. "Je třeba zjistit jak k nadměrnému opotřebení došlo, dojde také ke zvýšení periodicity kontrol," doplnil Košatka.

Moderních tramvají Škoda 15T Forcity jezdí po Praze již kolem padesáti. Podle informací Lidovek.cz by mohl být problém s opotřebením brzdových destiček zapříčiněn špatnou sérií materiálu a nemělo by se tak jednat o větší technologickou závadu.

"Bohužel se jedná o déle trvající problémy s tramvají 15T," uvedl náměstek primátora Josef Nosek. "Momentálně probíhají mezi dodavatelem Škoda Transportation a Dopravním podnikem hlavního města Prahy jednání o odstranění závady," doplnil.

Technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jan
Šurovský ČTK řekl, že potíže se projevily po 10.000 ujetých kilometrech,
což prý není obvyklé. "U starších typů tramvají je životnost destiček
mnohonásobně delší," uvedl. Zatím není jasné, kdy se soupravy vrátí zpět do provozu. "Zatím uplatňujeme reklamaci u šesti ze 17 tramvají," řekl.

Tramvaje podle Šurovského brzdí prostřednictvím elektrodynamických brzd. Mechanické brzdy, u kterých se závada projevila, se používají především k dobržďování při nižších rychlostech kolem tří až pěti kilometrů v hodině. "Přesto jde o závažnou věc, kterou nemůžeme podcenit," doplnil.

Tramvaje jsou v záruce. Dopravní podnik se podle magistrátu postaral o náhradu za odstavené tramvaje. Cestujících se revize nijak nedotkne.

Není to poprvé, co má dopravní podnik s nízkopodlažními tramvajemi potíže. Na začátku února podnik informoval, že Forcity musí po ujetí každých 20.000 kilometrů na revizi kvůli vadným kolům. Výrobce tehdy uvedl, že tyto kontroly jsou preventivní a vada nemá vliv na bezpečnost jízdy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.