Lidovky.cz

Dostavba D8 má zelenou, kraj zamítl odvolání ekologa

Ekonomika

  13:00
ÚSTÍ NAD LABEM - Práce na dokončení posledního úseku dálnice D8 se mohou od 5. května rozeběhnout naplno. Krajský úřad zamítl odvolání proti stavebnímu a územnímu povolení, informovalo novináře vedení kraje. Rozhodnutí lze napadnout jen u soudu, nebude to ale mít odkladný účinek.

Stavba unikátního mostu přes oparenské údolí na posledním úseku dálnice D8. foto: Metrostav

Celých 12,7 kilometru přes České středohoří by mohlo být hotovo na přelomu let 2014 a 2015, náklady se odhadují na 12 až 15 miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Stavba posledního úseku přes CHKO České středohoří začala už před pěti lety, ale jen na části trasy. Na nejsevernějších zhruba pěti kilometrech stále chyběla povolení, která po sérii soudních sporů musel stavební úřad koncem loňského roku znovu vydat. Jedno ekologické sdružení se odvolalo i proti němu, ale neuspělo. "Šlo především o neodůvodněnost těch námitek," řekla dnes novinářům vedoucí krajského stavebního úřadu Zdeňka Švehlová.

Rozhodnutí bylo vydáno dnes a právní moci nabude po 15 dnech, což vychází na 5. května. Kraj chce ukázat, že mu na dostavbě záleží, takže ještě dnes objedou jeho úředníci dotčené obce a dohlédnou, aby dokument vyvěsily na úřední desky. "Od 5. května bude možné pokračovat na stavbě ve zbylých úsecích," uvedla Švehlová.

Demonstranti zablokovali úsek silnice E55, požadují dostavbu dálnice D8.

Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová, chybí 16,4 kilometru přes České středohoří. Jeden úsek, dlouhý 3,7 kilometru, je hotový už od loňských Vánoc, ale otevření překazily problémy se stavební dokumentací a řidiči na něj zřejmě poprvé vyjedou až začátkem května.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž postavilo odlišný most, než na jaký mělo povolení. Podobné administrativní problémy a spory ekologů provázejí stavbu dálnice už od 90. let.

Dokončení až 2014 - 2015

Na dokončení zbývajících 12,7 kilometru D8 je podle tři týdny starého odhadu ŘSD potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací, takže dokončení vychází na přelom let 2014 a 2015. Dvě objízdné trasy o celkové délce 60 kilometrů vedou okolo Teplic a přes Ústí nad Labem, po první jezdí denně 8500 aut, po druhé přes 10 tisíc.

Policie a ŘSD minulý týden vyčíslily, že za pět let na obou objížďkách zahynulo 52 lidí a dalších 303 utrpělo zranění. Podle ekologů je to ale číslo, které je srovnatelné i s jinými problémovými místy Česka.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.