Lidovky.cz

Je rozhodnuto. Dálnice D3 povede přes Posázaví

Ekonomika

  10:07aktualizováno  13:10
PRAHA - Středočeská část dálnice D3 definitivně povede v takzvané západní variantě, tedy přes Posázaví. Rozhodl o tom stát. Na projektování tohoto úseku už byl vypsán tendr, píše deník E15. Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu na začátku roku.

Rozestavěný úsek dálnice D3 Tábor-Soběslav foto: www.rsd.cz

Územní rozhodnutí bude ale podle Ředitelství silnic a dálnic vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků. D3 má v budoucnu spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem.

Zakázka za 300 milionů

"Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě," řekla deníku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Vítěz tendru, vypsaného nyní na projektování D3 v úseku od Pražského okruhu k Václavicím nedaleko Benešova, bude muset mimo jiné vytvořit dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připravit výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Hodnota zakázky činí zhruba 300 milionů korun, píše E15.

ČTĚTE TAKÉ:

Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.

Pro ministerstvo je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. Získání kladného posudku je nezbytné pro zahájení územního řízení o umístění stavby. Trasu přes Posázaví vyhodnotila jako nejvýhodnější před několika lety i expertní komise ČVUT.

Obce se stavbou dálnice nesouhlasí. Zdevastuje přírodu

Představitelé obcí v okolí plánované trasy dálnice ale se stavbou nesouhlasí. "Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít," řekl již dříve Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Sdružení vadí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody. Sdružení obcí Klid chce navrhnout, aby rozhodnutí o středočeské části D3 byla soudně přezkoumána. 

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Ministerstvo dopravy už na konci března vypsalo výběrová řízení na stavbu úseků dálnice D3 mezi Úsilným a Borkem na Českobudějovicku a mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku. Budování těchto úseků dálnice by mohlo začít letos na podzim. Náklady na celou dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště na Českokrumlovsku se odhadují asi na 50 miliard korun.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.