Lidovky.cz

Na stavbě okruhu kolem Prahy stát vyhazuje oknem miliardy

Ekonomika

  7:30aktualizováno  14:08
PRAHA - Na stavbě silničního okruhu kolem Prahy se v obrovské míře plýtvá státními penězi. Takový je závěr kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. Hlavními důvody plýtvání jsou podle NKÚ špatně připravené výkupy pozemků pro křížení silničního okruhu s dálnicí D1, či neúměrného množství změn při realizaci staveb. To prodražuje stavbu tohoto okruhu o miliardy.

Pražský okruh foto: ČTK

NKÚ se proto obrací na Finanční úřad kvůli nezákonnému utrácení veřejných peněz. Úřad navíc podává i řadu trestních oznámení kvůli možným podvodům i zneužití pravomocí.

Stavba okruhu měla původně stát zhruba 48,7 miliardy a měla být dokončena do roku 2008. Nyní není termín dokončení stanoven a  Ředitelství silnic a dálnic předpokládá dokončení kolem roku 2020 a celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

ŘSD si při stavbě vůbec nelámalo hlavu s tím, kolik za stavbu dálnice zaplatí. Podle zprávy NKÚ dokonce "ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun".

Vyplává to ze zprávy NKÚ, kterou má server Lidovky.cz k dispozici. Kontrola se věnovala období od ledna 2006 do září 2011 a úřad ji provedl od od června 2011 do ledna 2012.

Kdo je zodpovědný?

Ředitelství silnic a dálnic se stará o výstavbu a údržbu dálniční a silniční sítě v České repulice, přímo spadá pod ministerstvo dopravy.

Kdo vedl ŘSD v době, které se věnuje zpráva NKÚ?  

Petr Laušman 2002 - 2007 
Michal Hala (pověřen řízením) 2007
Alfred Brunclík 2007 - 24.8.2010
Jiří Švorc 24.8.2010 - 5.9.2011
René Poruba (pověřen řízením) 5.9.2011 - 10.5.2012

Kdo byl ministrem dopravy?

Aleš Řebíček (ODS) 4. září 2006 – 23. ledna 2009
Petr Bendl (ODS) 23. ledna 2009 – 8. května 2009
Gustav Slamečka (nestraník, navržen ODS) 8. května 2009 – 13. července 2010
Vít Bárta (Věci veřejné) 13. července 2010 – 21. dubna 2011
Radek Šmerda (nestraník) 21. dubna 2011 - 1. července 2011

O mizerné kvalitě přípravy staveb svědčí například to, že si ŘSD nechala v některých úsecích udělat navíc práce za 4 miliardy korun, což činilo 90 % smluvní ceny vzešlé ze zadávacího řízení na výběr dodavatele stavby. "Změny a jejich ocenění byly oprávněným zaměstnancem ŘSD většinou schváleny až po jejich realizaci. Smluvně však nebyly upraveny a smluvní cena stavby nebyla změněna. ŘSD přesto do doby kontroly uhradilo dodavateli o 659 milionů více, než byla smluvní cena bez rezervy.

Dalším případem je řešení mimoúrovňové křižovatky pro křížení okruhu s dálnicí D1. ŘSD nejdříve vybralo řešení bez posouzení možných variant a poté toto řešení změnilo. Výsledkem bylo rozhodnutí o demolici čerpací stanice umístěné v místě křížení. ŘSD uhradilo za vyvlastnění pozemků o rozloze 9 719 metrů čtverečních, na kterých byla čerpací stanice umístěna, částku 300 milionů, tedy 30 867 Kč/m2.

"K šetření NKÚ se nebudeme vyjadřovat, zatím jeho výsledky oficiálně nemáme," uvedla Nina Ledvinová z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic. "Ředitelství silnic a dálnic jako příspěvková organizace resortu musí být více spjata s ministerstvem dopravy," reagoval v České televizi první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Již zavedeným opatřením je povinnost investora vyžádat si souhlas ministerstva při změnách, které by vedly k nárůstu ceny o deset procent. Úřad zároveň nutí investory, aby chápali vícepráce jako něco špatného. Stavět se má to, co se vysoutěžilo, dodal Hampl. Podle mluvčího rezortu Martina Nováka ministerstvo vyvodí ze zprávy NKÚ důsledky, aby se podobná pochybení již neopakovala.

Předražení bude řešit finanční úřad i policie

NKÚ podal také oznámení Finančnímu úřadu pro Prahu 1, neboť jeho kontrola prokázalo, že ŘSD porušil rozpočtovou kázeň tím, že v letech 2005 až 2011 použil prostředky poskytnuté ze Státního fondu dopravní infrastruktury v celkové výši přes 5,7 miliardy v rozporu se závaznými postupy stanovenými zákonem o veřejných zakázkách.

"V souvislosti s prováděním kontrolní akce zjistil NKÚ skutečnosti nasvědčující tomu, že mohl být spáchán trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti, eventuelně trestný čin porušování povinnosti při správě cizího majetku, trestný čin podvodu, trestný čin zneužití pravomoci úřední osoby, trestný čin zneužívání pravomoci veřejného činitele, případně i jiný trestný čin. NKÚ podal toto oznámení Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 4," napsal ve zprávě NKÚ s  stím, že se k těmto skutečnostem dále nebude vyjadřovat.

Jihozápadní úsek okruhu otevíral prezident Václav Klaus s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou a pražským exprimátorem Pavlem Bémem v září 2010.

Kontrola trvala téměř rok a byla nařízena už před dvěma lety ještě za éry tehdejšího prezidenta úřadu Františka Dohnala.

NKÚ prověřoval čerpání peněz určených na výstavbu silničního okruhu kolem Prahy už podruhé. Zejména neustále vzrůstající náklady na výstavbu okruhu kritizoval úřad již v roce 2005.

Kontroloři tehdy poukázali na to, že ŘSD má neúměrně vysokou pravomoc v rozhodování o technickém řešení objektů a že neexistuje nezávislá oponentura vybraných řešení.

ČTĚTE TAKÉ:

Jihozápadní úsek pražského okruhu propojil plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1. Stál téměř 20 miliard korun.

Nová dálnice se pyšnila označením největší silniční stavba v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.