Analýza dostupných údajů přitom ukazuje, že k Jadranu dorazilo letos nejspíše více lidí. Provoz na dálnici od hranice se Slovinskem k Záhřebu se totiž meziročně zvýšil o desetinu. Celkově ale počet vozidel klesl o tři procenta. Domácí i zahraniční motoristé se totiž ve velkém začali vracet na starou silnici přes Plitvická jezera a poté na magistrálu kolem pobřeží.
ČTĚTE TAKÉ: |
V sezoně se tam tvořily kolony, které před zhruba sedmi lety po dokončení dálnice a zejména tunelů prakticky zmizely. Za cenu o pár hodin delší cesty přitom řidiči ušetří docela podstatné sumy. Za osobní auto to je například při cestě k Zadaru zhruba 100 kun (350 korun) v jednom směru, ke Splitu je pak úspora ještě o polovinu vyšší.
Vláda uvažuje, že bude dálnice pronajímat
Nepředpokládaný pokles výběru mýta navíc dělá vrásky i chorvatské vládě, která by měla do konce příštího roku zaplatit zhruba sedm miliard kun (24,5 miliardy korun), jež si na výstavbu dálnic vypůjčila. Objevují se tak návrhy pronajmout dálnice až na 30 let za jednorázovou platbu odhadovanou na 2,5 miliardy eur (61 miliard korun).