První český ministr bez českého občanství opustí vedení dopravce k 8. říjnu. Na volný post bude vypsáno výběrové řízení. Kromě Slamečky vedení společnosti opustil také člen představenstva Roman Vallovič a naopak byl valnou hromadou do představenstva ČD Cargo zvolen šéf mateřských ČD Petr Žaluda.
„Odchod pana Slamečky z ČD Cargo je definitivní, žádnou další funkci zastávat nebude,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ČD Cargo Jakub Ptačinský. Odchodného ani dalších benefitů se Slamečka podle mluvčího nedočká, jeho manažerská smlouva s tím nepočítá.
„Výhled hospodaření ČD Cargo není v souladu s představou mateřské společnosti,“ popsal důvody Slamečkova odchodu mluvčí drah Radek Joklík. Tento výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok z loňských 60 milionů na 233 milionů korun.
ČTĚTE VÍCE: |
Slamečka vedení společnosti opustí po dohodě s představenstvem drah, které vykonává roli valné hromady ČD Cargo.
„Cílem (výběrového řízení – pozn. red.) je najít zkušeného, obchodně zaměřeného manažera z Čech nebo ze zahraničí, který zlepší hospodaření nákladní dopravy Českých drah a narovná vztahy s odborovými centrálami,“ stojí v oficiální zprávě společnosti.
Kdo nákladního dopravce povede do doby výběru nového šéfa, zatím podle Joklíka rozhodnuto není. Spekuluje se ale především o tom, že by to měl být právě Žaluda. Jeho jmenování členem představenstva ČD Cargo má údajně urychlit proces centralizace některých činností v rámci Skupiny ČD a přípravy strategického holdingu po vzoru rakouských nebo německých drah.
Hospodářskou situací národního dopravce se bude zabývat ministr dopravy Pavel Dobeš. Ministr dění v ČD Cargo sleduje od doby, kdy vedení v čele se Slamečkou připustilo, že kvůli zhoršení hospodářské situace uvažuje o zrušení nerentabilních přeprav jednotlivých vozových zásilek.
Ty si ale ministerstvo dopravy přeje zachovat. Jednotlivé zásilky v podnikání Carga představují 45 procent přepravených objemů a podle odborářů při jejich zrušení hrozí masivní propouštění provozních zaměstnanců.
Podle dřívějších odhadů Odborového sdružení železničářů by v souvislosti se zrušením tohoto segmentu přeprav mohlo o práci přijít až 1200 lidí.
Nad Slamečkou visel meč už dlouho
O odchodu Slamečky se v kuloárech mluvilo už delší dobu, jeho hlavu žádaly i odbory. Svojí rezignací se Slamečka vyhnul odvolání, po kterém dlouhodobě volal právě Žaluda. Ten už dříve naznačil, že má pro případ Slamečkova odchodu připraveno řešení.
ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, zaměstnává zhruba 9500 lidí. Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun.
Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun. Před pár dny ale společnost oznámila, že v letošním roce očekává ztrátu 233 milionů korun.
Vizitka Gustava SlamečkyGustav Slamečka (vlevo) vedl více než rok ministerstvo dopravy ve vládě Jana Fischera.
|