Lidovky.cz

Plzeňským lokomotivám se otevírá Evropa, prošly rakouskými testy

Ekonomika

  16:37
PLZEŇ - Lokomotiva Škoda 109 E, určená pro České dráhy, prošla úspěšně předepsanými zkouškami a získá povolení k provozu v Rakousku. Na kolejích by se tam měla objevit za několik týdnů. Vystavení povolení k provozu by už podle generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda nemělo nic bránit.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

"K typovému schválení bylo možné některé zkoušky dokladovat měřeními z Německa a ČR. Na poslední předepsané testy rádiového rušení musela lokomotiva navštívit trať Vídeň - Sigmundsherberg v Dolním Rakousku," uvedla mluvčí skupiny Lubomíra Černá.

Právě v Rakousku měla Škoda loni s novou lokomotivou problémy. V květnu ji tam zabavili exekutoři na žádost konkurenční firmy Bombardier. Plzeňané za stroj zaplatili kauci 22 milionů korun a počátkem listopadu se mohl vrátit do Česka.

Lokomotiva firmy Škoda Transportation
Lokomotiva 109 E

Lokomotiva 109 E

Lokomotiva byla zadržena při plnění homologačních testů. Důvodem byl osm let starý soudní spor mezi Bombardierem a Škodou. Firmy měly lokomotivu vyvíjet společně, ale Škoda se nakonec rozhodla jít vlastní cestou a licenční smlouvu vypověděla. Bombardier ji zažaloval o úhrady poplatků ve výši asi deseti milionů korun. "Na verdikt soudu s Bombardierem stále čekáme," uvedla Černá.

V říjnu dokončila Škoda Transportation úspěšně homologační proces nové lokomotivy Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy, které zatím koupily dva stroje. Při náročném schvalování ve zkušebním provozu najely přes 20 000 kilometrů a už jsou zapsány v Evropském registru vozidel a začínají tahat vlaky v běžném provozu s cestujícími.

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy
Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy

Třísystémová lokomotiva 109 E, jejíž maximální rychlost je 200 km/h, je určena pro provoz na tratích v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Její vývoj trval 3,5 roku. Umožňuje přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy.

Škoda v Maďarsku

Podobný průlom jako v Rakousku dosáhla firma podle mluvčí v Maďarsku. V kontraktu na modernizaci nákladních lokomotiv 71Em pro ČD Cargo prošlo v říjnu prvních 15 strojů zkouškami u Komáromu.

ČD Cargo tak má lokomotivy pro dopravu tranzitních nákladních vlaků z Maďarska a Slovenska do ČR, bez nutnosti jejich výměny na hranicích, dodala.

Homologace podle mezinárodních norem TSI pro všechny okolní země má podle Bernarda lokomotiva získat na přelomu letošního a příštího roku. ČD tvrdí, že Škoda dodávky 20 strojů zpozdila. Výrobce naopak argumentuje tím, že to bylo způsobeno zásadní změnou norem v pokročilé fázi vývoje.

Spor skončí u arbitráže, která ho dořeší nejdříve příští rok. "Termín není dán. Očekávám, že potrvá několik měsíců, jde totiž o komplikovaný spor," uvedl. ČD mají objednáno 20 strojů za 2,6 miliardy Kč. Povolení do provozu mají všechny lokomotivy; 14 jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a zbylých šest používá výrobce na zkoušky.

Podle Bernarda je o koupi lokomotiv zájem a vidí jako velmi nadějné, že by s nimi Škoda mohla proniknout i na západoevropské trhy. "Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu," uvedl.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.