Lidovky.cz

Konkurence na železnici. Pendolino nepřežije, míní Jančura

Ekonomika

  16:36
PRAHA - Za jízdenku Českých drah si cestující od neděle mírně připlatili. Vstoupil totiž v platnost nový jízdní řád, ve kterém národní dopravce zdražil kilometrické jízdné o 2,5 procenta. Do 30 kilometrové vzdálenosti stoupla cena jízdenky o korunu, čtyři koruny navíc zaplatili cestující na trase do 100 kilometrů. Kromě tarifů nový řád přinesl více spojů mezi Prahou a Ostravskem a nové železniční dopravce.
České dráhy (Ilustrační foto.)

České dráhy (Ilustrační foto.) foto: Vojtěch ŠeredaLidovky.cz

Konkurenti českých drah zvyšování jízdného nechystají. "Neděláme žádné významné změny. Pořád platí, že naše nejnižší cena je 137 korun (při cestě z Prahy do Ostravy) ," uvedl mluvčí nového železničního dopravce Leo Express Petr Kopáček. Za tuto cenu ale musí cestující jízdenku kupovat se značným předstihem. Ceny jízdného dopravce totiž mění podle poptávky na jednotlivé spoje. Lacinější jsou uprostřed týdne a spíše kolem poledne.

Zisk vzrostl

Tržby Českých drah letos meziročně vzrostou o 250 mil. Kč. Loni měly výkony 11,3 mld.Kč. Provozní zisk přepravce vzroste asi na 2,5 miliardy Kč.

Kromě Leo Expressu, který od nového jízdního řádu přešel ze zkušebního režimu do plného provozu, je novinkou i nástup britské Arrivy na tratě mezi Benešovem, Prahou a Kralupy nad Vltavou. První cestující by dopravce měl svézt na začátku příštího roku. Přesnější datum ale zatím stanovené není.

Vstup na trať totiž závisí na tom, kdy dopravci Drážní úřad schválí používání vozidel, uvedl obchodní ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter. Starší vozidla původně od německých drah mají nyní schválený zkušební provoz a čekají je ještě technické a bezpečnostní zkoušky.

Ceny jízdného by podle Richtera měly být obdobné jako u Českých drah. Drobné odchylky prý sice budou, společnost se ale nechce cenově profilovat výrazně dráže nebo laciněji než národní dopravce.

PSALI JSME:

ČD pro příští rok plánují nasazení zhruba 200 modernizovaných vozů, například 18 restauračních vagonů nebo 15 vozů vybavených pro přepravu vozíčkářů a jízdních kol. Počet vlaků zvýší v průměru o 105 na 8463 spojů denně. Konkurenční RegioJet v novém řádu vypraví 18 spojů a Leo Express chce od konce letošního roku zvýšit počet spojů z dnešních osmi na původně avizovaných 16.

Přežije Pendolino?

Majitel RegioJetu Radim Jančura soudí, že konkurenční boj na trati jeden ze tří nynějších provozovatelů neustojí, podle něj to budou České dráhy se svými Pendoliny, řekl v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Generální ředitel ČD Petr Žaluda ale považuje jakékoli spekulace o výsledku konkurenčního boje na železnici za předčasné.

"Někdo bude muset odejít, a to je ten, kdo prodělává nejvíc, a to jsou podle mě právě Pendolina," uvedl Jančura. Podle Žaludy ale každý dopravce nabízí určité služby a bude záležet na cestujících, jak si budou jednotlivé nabídky vybírat. Majitel společnosti Leo Express Leoš Novotný je přesvědčen, že jeho firma v konkurenci uspěje. "Jdeme na trh s tím, že budeme na vítězné straně," řekl Novotný, jehož firma sází hlavně na nízké provozní náklady.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.