Lidovky.cz

Jančura: Studentské slevy zachováme, ostatním ale musíme zdražit

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Slevy pro dojíždějící studenty mají smysl a jsou běžné po celé Evropě, míní šéf Student Agency Radim Jančura. Jeho společnost hodlá zvýhodnění zachovat. „Ve finále to znamená zdražení jízdného pro dospělé, abychom mohli udržet slevy pro studenty,“ říká Jančura v krátkém rozhovoru.

Majitel Student Agency Radim Jančura foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Ministerstvo dopravy plánuje zrušit dotované jízdné pro studenty ve vlacích a autobusech. Ponechání žákovských slev by poté mělo zůstat na rozhodnutí samotných dopravců. Podle Jančury jsou ale obdobná zvýhodnění v Evropě běžné. „Pokud chce stát ušetřit, tak může slevy snížit třeba o 30 %,“ řekl serveru Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Jaký máte názor na zrušení dotací a slev pro studenty?
Akceptujeme rozhodnutí ministerstva, trváme ale na tom, aby byly pomínky nastaveny stejně pro všechny. Chceme, aby výplata kompenzací za slevy byla zrušena všem. Nejen soukromým dopravcům.

Lidovky.cz: Souhlasíte tedy se zrušením žákovského jízdného? Co si myslíte o dotování určitých sociálních skupin?
Dá se na to dívat ze dvou stran - obchodní a sociální. Sociální skupiny jako jsou žáci, studenti, senioři, nemají obvykle auto, musí tedy jezdit veřejnou dopravou, na kterou ovšem v případě zdražení nemají peníze. Je asociální a nesprávné se na nich snažit šetřit, ale o tomhle rozhoduje stát. Dotace fungují naprosto běžně v celé Evropě, podle mne by měly zůstat. Slevy všichni v zahraničí normálně mají. Pokud chce stát ušetřit, tak může slevy snížit třeba o 30 %.

Lidovky.cz: RegioJet nedávno oznámil, že jeho ceny pro studenty budou vždy nejmenší na trhu. Není pro vás rozhodnutí ministerstva čárou přes rozpočet?
Pokud budou mít všichni dopravci stejné podmínky, tak se zavazuji, že slevy zachováme, bez ohledu na ministerstvo. Budeme sociálním skupinám pomáhat, stejně jako většina dalších dopravců. Ovšem někde na to samozřejmě musíme vzít peníze. Ve finále to znamená zdražení jízdného pro dospělé, abychom mohli udržet slevy pro studenty.

ČTĚTE VÍCE:

Lidovky.cz: Jak funguje systém v současné době?
Momentálně existují dva druhy dálkové dopravy. Soukromá, kterou poskytujeme nejen my, ale i další asi stovka dopravců, a objednaná ministerstvem - konkrétně České dráhy, které vyjdou na 4 miliardy korun ročně. V té částce už je zahrnuto 620 milionů korun, které kompenzují slevy pro cestující. Trváme na tom, aby se o tyto kompenzace dotace snížily. Chceme, aby České dráhy musely dávat slevu ze svého, stejně jako my.

Lidovky.cz: Co se stane, pokud budou pro České dráhy opravdu nastaveny jiné podmínky?
Pokud Českým drahám nesníží dotace o slevy, tak se dají čekat mraky žalob ze strany dopravců a budeme požadovat finanční kompenzaci pro všechny soudní cestou.  

Lidovky.cz: Považujete krok ministerstva za odůvodněný? Skutečně dojde k úspoře?
Stát tímto krokem ušetří asi 620 milionů za České dráhy a 210 milionů za komerční dopravce. Úspora je celkem asi 830 milionů korun. Tento krok má tedy z hlediska úspor smysl.

Slevy zůstanou

Soukromí dopravci chtějí slevy pro studenty platit z vlastních peněz i v případě, že by jim stát přestal doplácet rozdíl mezi studentským jízdným a cenou obvyklou. O zachování studentských jízdenek uvažují Leo Express, RegioJet i České dráhy.

Studentské slevy hodlají zachovat i České dráhy. Podle jejich mluvčího Radka Joklíka dráhy nebudou dostávat žádné kompenzace za slevy a budou mít stejné podmínky pro podnikání jako ostatní firmy. 

Soukromí dopravci ale požadují, aby České dráhy nebyly zvýhodněny a o dotaci za studentské jízdné skutečně přišly.

Část rychlíků ČD na trati mezi Prahou a Ostravskem je totiž ještě dotována z rozpočtu ministerstva dopravy, které drahám proplácí rozdíl mezi cenou jízdného a skutečnými náklady.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.