Lidovky.cz

Uzavření pražského nábřeží pro auta je utopie. Doprava se přelije jinam

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Smetanovo nábřeží se změní každou sobotu od poloviny května do konce června v zónu pro pěší, cyklisty a tramvaje. Naděje, že by mohlo být nábřeží klidné a bez aut trvale, je ale malá. Auta totiž uzavřením jednoho nábřeží z centra nezmizí a Praha 1 se obává nepříznivého dopadu na druhý břeh i blízké okolí.

Karlův most foto: MAFRA Aleš Berný

Radní hlavního města v úterý schválili projekt na dočasného zklidnění Smetanova nábřeží. Prostor mezi Národním divadlem a Platnéřskou ulicí bude pro auta uzavřen každou sobotu šest týdnů po sobě od poloviny května do konce června.

ČTĚTE TAKÉ:

"Shodli jsme se na tom, že to zkusíme a uvidíme, jaký to bude mít dopad. Máme celou řadu kvalitních příkladů ze zahraničí, například Paříž nakonec trvale uzavřela pro automobily celé jedno nábřeží a zatraktivnila  tak centrum více pro cyklisty a pěší," uvedla pražská radní Aleksandra Udženija.

Rozhodnutí magistrátu vyvolalo nadšení a naději, že pokud se pěší zóna osvědčí, město by ji mohlo zřídit natrvalo.

"Bude to chvíli trvat, ale doufáme, že to jednou bude pěší zóna. Věříme, že teď dojde k oživení a městu to dodá kuráž k dalším krokům. Smetanovo nábřeží je určitý symbol. Na takovém místě doprava nemá co dělat, takže i tento symbolický krok považujeme za významný, rozhodně by nás ale neuspokojilo, kdyby to mělo pár víkendy v létě skončit," řekl serveru Lidovky.cz Martin Skalský z iniciativy Auto*Mat

Doprava se přelije na Malou Stranu

Dopravní odborník z ČVUT Petr Moos považuje tendenci omezování kapacity dopravních koridorů ve městě za velice složitou a nepříjemnou. "Když uzavřeme Smetanovo nábřeží pochopitelně zvětšíme intenzitu provozu na druhém nábřeží a to znamená na Malé Straně. Je to dvojsečná zbraň. Doprava je jako voda, kterou když někde v řečišti uzavřete, tak vám poteče jinudy," řekl serveru Lidovky.cz.

Podle Moose je dobrý nápad zklidnit Smetanovo nábřeží o víkendu a dát tak možnost vyniknout krásám Prahy. Pokud však chce Praha omezit dopravu v centru i ve všední dny, kdy je doprava mnohem hustší, měla by postupovat systémově, například zavedením mýtného pro vjezd do centra.

Praha 1, na jejímž území nábřeží leží, principiálně nesouhlasí ani s jednodenními opakovanými akcemi. "Přesto jsme připraveni vyjít vstříc učarování Prahy netradičním využitím prostoru a vyzkoušet dopady dopravního omezení na okolní komunikační síť i na obyvatele a návštěvníky," sdělila serveru Lidovky.cz mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. 

První městská část předpokládá, že uzavření nábřeží bude pouhou jednorázovou akcí a obyvatelé vydrží jeho nepříznivé dopady na druhý břeh a další okolní území. 

"Rozhodně nemůžeme být příznivci představy na dlouhodobé či trvalé uzavření nábřežní komunikace. Veškeré doposud zpracované dopravně inženýrské podklady vylučují jednoznačně takovou možnost v kterékoliv variantě," dodala Blažková.

Smetanovo nábřeží.

Smetanovo nábřeží.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.