Hlavní podíl na čtvrtinovém snížení ceny má podle náměstka ředitele fondu Tomáše Blechy propracovanější možnost zaúčtování rizik, která mohou následnou stavbu prodražit.
Mezi tato rizika státní fond uvádí například komplikace spojené s výstavbou v chráněných oblastech, na územích s nedostatečně provedeným geologickým nebo archeologickým průzkumem a rizika související se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení.
ČTĚTE TAKÉ: |
Základní ceny dálnic platí pouze pro stavby, u kterých nehrozí žádné z popsaných rizik. Ta mohou výslednou cenu prodražit o desítky milionů.
Výhodou současné metodiky je podle SFDI především to, že jsou proti minulosti jasnější důvody, proč je některá konkrétní stavba dražší. Dosud se totiž riziko do cen projektů promítala automaticky a projektanti je nemuseli takto důkladně zdůvodňovat.
Kromě rozdílného přístupu ve vyčíslování rizik, zaznamenal fond dopravy i mírný pokles v cenách materiálů a stavebních prací. Tento pokles vyčíslený na základě kalkulací cenové úrovně roku 2012 ale podle tajemníka fondu Ivo Vykydala představoval snížení pouze o jednotky procent.
Nový ceník dopravních staveb státní fond připravoval od loňského léta, protože ceny staveb platné od roku 2010 byly zastaralé. Kromě cenových normativů pro stavbu silnic pracuje fond na schválení nových cen i pro železniční stavby.