Lidovky.cz

Prodej aut na plyn rychle roste. Biometan láká především cenou

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Tankovat stlačený zemní plyn (CNG - biometan) do automobilů se stává hitem letošního roku. Počet vozů s tímto palivem už v tuzemsku vzrostl na 5,5 tisíce. O padesát procent více než před rokem v dubnu. Nárůst počtu vozů na biometan předčil letos veškerá očekávání. Lákavá je především cena paliva.

Počty registrací nových vozů na CNG v ČR foto: Shutterstock / šk

Veřejné plnicí stanice ho nabízejí v průměru za 18 korun, tedy za polovinu ceny benzinu, prodávaného dnes v průměru za 35,5 koruny. „Nárůst prodeje je skutečně významný. Ještě na konci loňského roku jezdilo u nás pět tisíc CNG vozů. Výrazně rostla už loni spotřeba stlačeného zemního plynu, o tři miliony kubíků na patnáct milionů,“ připomíná Zdeněk Prokopec, šéf Asociace NGV, která se zabývá problematikou a využitím tohoto plynu.

Za nárůstem jsou podle něj z větší části firmy a instituce, které nakupují vozy na CNG víc než řadoví řidiči. Pořizovací cena je zhruba o 50 tisíc korun vyšší než u benzinové verze motoru a investice se dřív zaplatí při vyšším počtu ujetých kilometrů. CNG, podporované silnou plynárenskou lobby a politiky Evropské unie, je na českém trhu zhruba deset let.

Cenu snižuje nízká daň

Stlačený plyn produkuje nižší emise a nejedná se o ropné palivo, jakým je konkurenční, cenou srovnatelné a dlouhé roky zavedené LPG. Výhodou je i symbolická spotřební daň, kterou stát z CNG vybírá - zatím 36 haléřů z ceny přepočtené na jeden litr (daň z litru benzinu je 12,84 koruny).

LPG - ilustrační foto.

Kromě klasických vozů, které dnes s výbavou dodává většina předních automobilek, jezdí v Česku na biometan například auta společnosti DHL v Praze, popelářské vozy v hlavním městě i Táboře, část automobilů Městské policie vOstravě i téměř čtyři stovky městských a linkových autobusů. Největším nákupem bylo loni 470 CNG vozidel, které pořídila Česká pošta.

Ve velké míře roste i dovoz ojetých vozů s CNG pohonem. Současný zájem zákazníků ale dokládají především registrace nových vozů v letošním roce. Podle statistiky Sdružení dovozců automobilů přibylo v Česku za čtyři měsíce 128 nových vozů na stlačený plyn. Za stejné období loňského roku jich bylo 81.

ČTĚTE TAKÉ

V Česku jsou už početně zastoupené vozy značek Fiat, ale i Opel, Mercedes, Subaru nebo Volvo a některé další. S elánem se vrhá do prodeje Volkswagen. Vbrzku představí nový typ golfu s pohonem na biometan, chystá se Audi A3, mladoboleslavská Škoda přidákmodelu Citigo ještě Octavii. „CNG je možné nasadit prakticky do všech modelů aut. Chceme co nejvíc podpořit toto palivo, které snižuje závislost na ropě,“ uvedl před časem člen vedení koncernu VW Martin Jahn. Petrolejáři berou další konkurenci k fosilnímu benzinu a naftě vážně. Spotřeba těchto paliv několik let po sobě klesá a přilákat řidiče k pumpě může i CNG.

Pro plyn k Benzině

Lídr trhu Benzina tak nedávno uzavřel dohodu s dodavatelem plnicích stanic na CNG společností Vítkovice Doprava. Do dvou až tří let by u dvaceti pump Benziny mělo být instalováno dvacet plnicích zařízení na biometan.
Konkureční LPG má sice v Česku mnohonásobně větší odbyt, ale spotřeba dlouhodobě stagnuje. Ročně se prodá u téměř tisícovky prodejních míst na sto tisíc tun LPG, na které jezdí 350 až 400 tisíc vozů.

„Loni, když cena benzinu prudce stoupala, byly firmy, které se zabývají přestavbami, na roztrhání. Letos z neznámého důvodu zájem o přestavby na LPG naopak hodně klesá,“ uvádí předseda Asociace LPG Petr Madurkay.

Petrolejáři mají ale i dalšího konkurenta z kategorie alternativních paliv - směs lihu a 15 procent benzinu, palivo E 85. Jezdí na ně už odhadem pět tisíc aut. „Je otázka, zda budoucnost patří víc E 85 nebo CNG. Myslím, že to spěje k takovému mixu alternativních paliv,“ soudí vedoucí sekce kapalných paliv ve sdružení CZ Biom Jiří Trnka

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.