Lidovky.cz

Prokletí dálnic? Za drahotu může šlendrián i mizerné přechody pro zvěř

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Výstavba dálnic v Česku pokračuje šnečím tempem a každoročně spolyká obrovské peníze. Dokončení jednoho projektu trvá nejčastěji 12 let, a přestože už měla být dálniční síť dávno dostavěna, musíme si počkat dalších 32 let. Server Lidovky.cz vybral ze zprávy NKÚ několik případů, kdy stát vyhazuje miliony oknem.
Stavba dálnice - ilustrační foto

Stavba dálnice - ilustrační foto foto: ČTK

Chybějící dlouhodobá koncepce, problémy s vymezením tras, drahá technická řešení a předražené zakázky – Nejvyšší kontrolní úřad prověřil výstavbu dálnic a rychlostních silnic od roku 2008 do září 2012 a na odpovědných úřadech nenechal nit suchou.

Ačkoliv se v poslední době daly věci do pohybu a cena dálnic se snižuje, což je vidět na rekonstrukci dálniční tepny D1 z Prahy do Brna, kontrolní zpráva uvádí mnoho případů, kdy se Ředitelství silnic a dálnic nezdráhalo plýtvat miliardami.

ČTĚTE TAKÉ:

Například často uváděné vícepráce prodražily 11 kontrolovaných projektů o více než 2,3 miliardy korun. NKÚ podotýká, že často byly propláceny bez písemné smlouvy i bez zadávacího řízení, což je v rozporu se zákonem. Původní cenu výstavby přitom vícepráce zdražily o 5 až 29 procent.

„Příčinami změn byly především nedostatky v přípravě staveb, dodatečné požadavky ŘSD nebo uzavírání smluv s dodavateli stavebních prací před získáním stavebních povolení. Nepředvídatelné vícepráce tvořily jen menší část z realizovaných víceprací,“ konstatuje kontrolní úřad.

Příklad? Na stavbu rychlostní silnice R4 v úseku Mirotice–Třebkov vyhlásilo ŘSD zadávací řízení ještě před vydáním stavebního povolení. Když bylo vydáno, zjistilo se, že musí být upravena mimoúrovňová křižovatka a vybudováno provizorní napojení na novou okružní křižovatku. To zvýšilo náklady o více než 9 milionů korun.

Zmatky a průtahy

Častým nešvarem s milionovými následky jsou průtahy a zmatky při výstavbě. Pro příklad uvádíme několik zjištění NKÚ:

  • Z důvodů nedodržení termínu archeologického průzkumu u stavby odpočívadel na dálnici D11 musela být provedena ochrana podloží přes zimní období v ceně 35,2 milionu korun.
  • Kvůli umístění mýtné brány, které neodpovídalo stavební dokumentaci, vypracovalo ŘSD v roce 2010 novou projektovou dokumentaci za 200 tisíc korun. Ta byla přitom shodná s pět let starou dokumentací, kterou zpracoval stejný znalec za jeden milion.
  • Z důvodu zpoždění stavby dálnice D11 se rozhodl přístupovou komunikaci k občerstvení na odpočívadle vybudovat majitel obchodu s tím, že ŘSD náklady ve výši 3,3 milionu později zaplatí. Nájezd však výškově nenavazoval a ŘSD tak musela silnici upravit za další 1,1 milionu. Přestože práce byly provedeny v roce 2009, kdy byla sazba DPH 19%, ŘSD stavbu zaplatila až v letech 2010 až 2011, což stálo sto tisíc korun navíc.
  • U stavby rychlostní silnice R7 v úseku Bítozeves–Vysočany byla zvýšena cena o 27 milionů z důvodu změn vyvolaných tím, že se investor stavby průmyslové zóny odchýlil od projektu. „ŘSD sdělilo, že jednání o náhradě škody s investorem nebylo úspěšné, avšak doklady o jednáních nepředložilo,“ uvádí NKÚ.

Začíná se šetřit, mosty pro zvěř budou dřevěné

Úspory jsou přitom možné. Na základě expertízy 74 silničních staveb je NKÚ vyčíslil a 16,1 miliardy korun, což vychází na 12 procent celkových stavebních nákladů. ŘSD se hájí, že v nových projektech už se úsporná opatření, na která musel zadlužený český stát přistoupit, daří prosazovat.

„Důsledně připravené projekty, fungující víceúrovňové mechanismy na straně zadavatele, zadávací podmínky s minimalizací víceprací a s prodloužením reklamačních lhůt a otevřená výběrová řízení, to vše má vliv na cenu a kvalitu dopravních staveb a to vše ŘSD v rámci své činnosti od roku 2012 praktikuje a už s konkrétními výsledky,“ uvedl v reakci na kontrolní zprávu generální ředitel ŘSD David Čermák.

ČTĚTE TAKÉ:

Například při rekonstrukci dálnice D1 místo masivních betonových přechodů pro zvěř v ceně zhruba 250 milionů za kus postaví silničáři dřevěné mosty, které vyjdou až šestkrát levněji. Takzvané ekodukty nebo migrační mosty jsou kapitolou samy o sobě. Většina z nich je postavena tak, že je zvířata nedokáží využít, stojí přitom stovky milionů. Několik betonových mostů je i na pražském okruhu, kde však zvířata běžně nemigrují.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.