Chybějící dlouhodobá koncepce, problémy s vymezením tras, drahá technická řešení a předražené zakázky – Nejvyšší kontrolní úřad prověřil výstavbu dálnic a rychlostních silnic od roku 2008 do září 2012 a na odpovědných úřadech nenechal nit suchou.
Ačkoliv se v poslední době daly věci do pohybu a cena dálnic se snižuje, což je vidět na rekonstrukci dálniční tepny D1 z Prahy do Brna, kontrolní zpráva uvádí mnoho případů, kdy se Ředitelství silnic a dálnic nezdráhalo plýtvat miliardami.
ČTĚTE TAKÉ: |
Například často uváděné vícepráce prodražily 11 kontrolovaných projektů o více než 2,3 miliardy korun. NKÚ podotýká, že často byly propláceny bez písemné smlouvy i bez zadávacího řízení, což je v rozporu se zákonem. Původní cenu výstavby přitom vícepráce zdražily o 5 až 29 procent.
„Příčinami změn byly především nedostatky v přípravě staveb, dodatečné požadavky ŘSD nebo uzavírání smluv s dodavateli stavebních prací před získáním stavebních povolení. Nepředvídatelné vícepráce tvořily jen menší část z realizovaných víceprací,“ konstatuje kontrolní úřad.
Příklad? Na stavbu rychlostní silnice R4 v úseku Mirotice–Třebkov vyhlásilo ŘSD zadávací řízení ještě před vydáním stavebního povolení. Když bylo vydáno, zjistilo se, že musí být upravena mimoúrovňová křižovatka a vybudováno provizorní napojení na novou okružní křižovatku. To zvýšilo náklady o více než 9 milionů korun.
Zmatky a průtahyČastým nešvarem s milionovými následky jsou průtahy a zmatky při výstavbě. Pro příklad uvádíme několik zjištění NKÚ:
|
Začíná se šetřit, mosty pro zvěř budou dřevěné
Úspory jsou přitom možné. Na základě expertízy 74 silničních staveb je NKÚ vyčíslil a 16,1 miliardy korun, což vychází na 12 procent celkových stavebních nákladů. ŘSD se hájí, že v nových projektech už se úsporná opatření, na která musel zadlužený český stát přistoupit, daří prosazovat.
„Důsledně připravené projekty, fungující víceúrovňové mechanismy na straně zadavatele, zadávací podmínky s minimalizací víceprací a s prodloužením reklamačních lhůt a otevřená výběrová řízení, to vše má vliv na cenu a kvalitu dopravních staveb a to vše ŘSD v rámci své činnosti od roku 2012 praktikuje a už s konkrétními výsledky,“ uvedl v reakci na kontrolní zprávu generální ředitel ŘSD David Čermák.
ČTĚTE TAKÉ: |
Například při rekonstrukci dálnice D1 místo masivních betonových přechodů pro zvěř v ceně zhruba 250 milionů za kus postaví silničáři dřevěné mosty, které vyjdou až šestkrát levněji. Takzvané ekodukty nebo migrační mosty jsou kapitolou samy o sobě. Většina z nich je postavena tak, že je zvířata nedokáží využít, stojí přitom stovky milionů. Několik betonových mostů je i na pražském okruhu, kde však zvířata běžně nemigrují.