Lidovky.cz

Jízda vlakem mimo špičku zdarma? Nesmysl, tvrdí soukromí dopravci

Slovensko

  7:00
PRAHA - Ježdění mimo špičku ve vlaku zadarmo. To byl nový návrh ministra dopravy a pražského lídra zemanovců Zdeňka Žáka. Soukromí dopravci RegioJet a Leoexpres však návrhu nevěří. Jeho prosazení by totiž bylo v rozporu se závazkem veřejné služby. Stát by v tom případě nemusel dotovat pouze České dráhy, ale i soukromé železniční a autobusové dopravce.
Vlak (ilustrační foto)

Vlak (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Radim Jančura, vlastník a ředitel společnosti Student Agency, která skrz vlaky Regiojet působí i v železniční dopravě, míní, že by tím stát narušil hospodářskou soutěž. "Stát nemůže podporovat jednoho a nepodporovat druhého. Je to právně komplikované, protože by takto musel dotovat i autobusy nebo jakoukoli dopravu, která není v závazku veřejné služby a jezdí stejnou trasu, jako dotované dráhy. Takže by musel financovat i naše autobusy a vlaky a to nevím, jestli by se panu ministrovi chtělo," sdělil Jančura.  

Návrh ministra Žáka

Ministr dopravy a pražský lídr zemanovců přišel s netradičním nápadem jak zaplnit poloprázdné vlaky, které jezdí mimo hlavní časy. Chce aby lidé mimo špičku jezdili zcela zadarmo. Zemanovci to napsali ve svém volebním programu, jehož dopravní část sestavoval Žák. Informoval o tom server iDnes.cz. Bylo by tak možné jezdit zadarmo ve všech vlacích, které nejezdí ráno a vpodvečer.

Druhý železniční soukromý dopravce Leo express považuje návrh ministra za populismus a také upozorňuje na problém závazku veřejné služby.  "Vnímáme toto politické prohlášení jako předvolební slib politické strany, který je splnitelný pouze v případě, pokud cestování zdarma bude kompenzováno dopravci v rámci závazku veřejné služby," napsal mluvčí Leo expressu Mićhal Kuzmiak.

ČTĚTE TAKÉ:

České dráhy jsou ze dvou třetin financované státem. Z prodeje jízdenek ročně vytěží asi šest miliard korun. Dalších dvanáct miliard získávají ze státní pokladny. Když klient zaplatí sto korun za jízdné, tak stát zadotuje dalších dvě stě. Kdyby Zemanovci návrh doopravdy prosadili, museli by podle Jančury dráhám přidat alespoň jednu až dvě miliardy ročně.

Myšlenka není špatná

I když je návrh možná nerealizovatelný, nepovažuje ho Jančura za úplně zcestný. Levnější jízdné mimo špičku se mu prokázalo na Slovensku. "Myslím, že to je dobrá myšlenka. Problém veřejné dopravy je takový, že ve špičkách jezdí vlaky plné a mimo špičky poloprázdné. Toho se snažíme využívat na Slovenku, kde provozujeme vlaky z Bratislavy do Komárna. A dobrovolně, bez nařízení státu, jezdíme ve špičce za plnou cenu, ale mimo špičku za polovic. Motivujeme lidi, kteří nemusí jet ráno - nejezdí do školy nebo do práce, aby jezdili po deváté hodině ráno, kdy už vlaky nejsou přeplněné," popsal Jančura.

Teplé vlaky pro bezdomovce

Právě v zimě by mohlo mnoho lidí bez domova teplé vlaky využívat a jezdit napříč republikou. "Jezdit úplně zadarmo je nebezpečné, protože se v tu chvíli může stát vlak doupětem pro bezdomovce. Chtěli by se zahřát a zadarmo by mohli jet přes celou republiku vlakem. Proto je jezdit za méně lepší, ale je to rozhodnutí dopravce, jestli se mu to vyplatí," řekl Jančura. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.