Lidovky.cz

Uzavřít autům Smetanovo nábřeží trvale? Možné to je, míní expert

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Uzavření Smetanova nábřeží je v současnosti nemožné, po otevření klíčové části Městského okruhu, tunelu Blanka, je však tato varianta reálná, říká dopravní expert z Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka. Budoucnost dopravy v centru ale vidí v plném zprovoznění městských okruhů, kam by se odklonila doprava. Historické jádro by pak bylo s výjimkou rezidentů dostupné pouze městskou hromadnou dopravou.

Nábřeží během festivalu Zažít město jinak foto: AutoMat

V sobotu se naposledy uskutečnil projekt Nábřeží žije!, kdy bylo Smetanovo nábřeží bez aut a lidé se mohli procházet prostředkem jindy rušné silnice. Vášnivé diskuze o tom, zda má jít o trvalý jev, však neutichají. Petr Vomáčka z ÚAMK považuje současnou situaci za problematickou a uzavření některé části nábřeží si nedokáže představit. Po otevření tunelového komplexu Blanka v dubnu 2014 by však s uzavírkou souhlasil. Městský okruh by nápor řidičů z centra města kapacitně zvládl, tvrdí.

Lidovky.cz: Co by se stalo s dopravou ve městě, kdyby se uzavřelo Smetanovo nábřeží?
V současné chvíli, kdy není ještě otevřen tunelový komplex Blanka, si nedovedu představit, že by Praha zvládla tento nápor, zejména při dopravní špičce v pátek a pondělí. Je sice dobrý nápad zkusit omezit o víkendu dopravu, ale v týdnu to nejde. Část řidičů, zejména manažeři, jezdí kolem poledne na obědy. Jako alternativu by mohli jet přes Malou Stranu, nebo magistrálu, tam je však zase plánováno zúžit jeden pruh a vytvořit ho pro cyklisty.

Smetanovo nábřeží, kde by mohla vzniknout pěší zóna

Smetanovo nábřeží, kde by mohla vzniknout pěší zóna

Lidovky.cz: V souvislosti s uzavřením dopravy na Smetanově nábřeží se řeší i budoucnost protilehlého malostranského nábřeží. Tam by bylo něco podobného možné?
Tady je to také velký problém. Když se toto nábřeží uzavře, bude centrum neprůjezdné. Kamionová doprava je zde omezena a v tuhle chvíli už to víc nejde. Pro tranzitní dopravu by mohli řidiči sice jezdit ještě smíchovskými tunely, pro ty, kteří by chtěli přímo do oblasti Malé Strany nebo Hradčan, by bylo objíždění velmi komplikované.

Lidovky.cz: Jak se dá taková situace řešit?
Je to komplexní problém. Nebezpečí je, že po uzavření by se stejná situace s dopravou posunula do okolních míst. Takže by se vyřešila jedna část, ale problém by se přesunul jinam. Proto by se mělo město zabývat tím, jak omezit dopravu na celém nábřeží v centru města a přesunout ji především na Městský okruh, to však bude možné až po otevření tunelu Blanka.

ČTĚTE TAKÉ:

Kdyby se celý tento úsek omezil a vjížděli by sem pouze řidiči, kteří zde mají trvalé bydliště, výrazně by se zlepšila i situace s parkováním. Plně by se využil Městský okruh, protože by řidiči jinou možnost neměli, s výjimkou severojižní magistrály, která však bude omezena.

Lidovky.cz: Pojmul by Městský okruh takové množství aut z centra Prahy?
Okruhy ve městě by měly nápor řidičů pro tranzitní dopravu zvládnout. Je tam však zatím problém s některými nedostavěnými úseky. Nejlepší by bylo směřovat řidiče už od příjezdu od Brna, Plzně, Hradce Králové a z dalších směrů na okruh.

Městský okruh v Praze

Lidovky.cz: Jaká forma omezení dopravy v centru by byla nejlepší?
Magistrát uvažuje o variantě, že se po otevření tunelu Blanka část Smetanova nábřeží směrem k Národnímu divadlu zprůjezdní pro rezidenty. Okolí Karlova mostu by se pro dopravu uzavřelo úplně a vznikla by pěší zóna, kde by jezdily pouze tramvaje. Pokud by to bylo realizováno, odpadlo by dennodenní čekání řidičů v kolonách i turistů na přechodu, kde jsou navíc často oběťmi kapesních krádeží. Já s tímto návrhem souhlasím. V té části kolem Karlova mostu, která by byla zcela uzavřena, je bytových domů velmi málo. Sem potřebují jezdit víceméně jen vozy údržby, skoro nikdo zde nebydlí, proto by to nemusel být problém.

Lidovky.cz: Jak se řeší obdobné situace v jiných metropolích Evropy?
Mnohé metropole vybudovaly několik městských okruhů, mají třeba i tři: první okruh spojuje příjezdové komunikace a odklání na objízdné trasy ty, kteří městem pouze projíždějí. Skrze druhý okruh se řidič dostává do jednotlivých čtvrtí, kam potřebuje. Třetí, vnitřní okruh, který je například v Moskvě, některá města už nemají, nebo jsou rozestavěny. Slouží pro průjezd centrem rezidentům, nebo těm, co zde pracují. Ten řeší právě podobné objízdné trasy jako je Smetanovo nábřeží.

Anketa

Mělo by být Smetanovo nábřeží uzavřeno pro auta trvale?

Ano 240
Ne 2436
Je mi to jedno 27

V Německu je zase běžné mít velká parkoviště na okraji města a všechno se směřuje na městskou hromadnou dopravu. Bohužel tato varianta v Praze ještě není dobudovaná. Například ze směru od Kladna žádné takové parkoviště není. U nové stanice metra A na Veleslavíně vznikne a pojme velké množství přijíždějících řidičů a celkově uleví celé oblasti. Otázkou však zůstává, jestli toho řidiči opravdu využijí.

Lidovky.cz: Takže by řidiči, kteří přijedou do Prahy, měli nechat auto na okraji města a využívat hromadnou dopravu?
Problém je ten, že drtivá většina řidičů jede až do centra, kde zaparkují, koupí si lístek, jdou si něco vyjednat a zase jedou pryč. Tohle všechno bych směřoval na MHD a vytvořil bych velkou síť parkovišť a samotný průjezd městem bych omezil. I Praha teď přemýšlí, jak dostat řidiče do městské hromadné dopravy. Je to dobrá varianta, historické centrum města by mělo být zejména pro tranzitní dopravu uzavřeno. Přístup by sem měli mít pouze ti, kteří zde bydlí. Tak se to právě řeší i v mnoha okolních metropolích, třeba ve Vídni nebo Paříži.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.