Lidovky.cz

Žák: Demolice zfušované D47 vyjde dráž než její stavba

Ekonomika

  13:47aktualizováno  15:53
PRAHA - Část dálnice D47 se podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka musí zbourat a postavit znovu. Zhruba dvoukilometrový úsek mezi ostravským Hrušovem a Rudnou postrádá pod asfaltem mechanicky zpevněné kamenivo a štěrkodrť. Dálnice tak není stabilní. Demolice však podle Žáka vyjde dráž než původní stavba, která stála zhruba půl miliardy na jeden kilometr.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák vystoupil na tiskové konferenci o výsledcích kontroly na D47. foto: ČTK

Ministerstvo dopravy má k dispozici výsledky z 27 sond ze zkoumaného úseku dálnice, které podle Žáka na ukazují na pochybení při stavbě. "Doufáme, že se při dalším pokračování vrtů nezjistí podobné záležitosti, protože v nejkatastrofičtějším scénáři, pokud by byla celá dálnice postavena takto, tak by se musel celý reklamovaný úsek zbourat," uvedl Žák.

Celkem se má uskutečnit 111 kontrolních vrtů, které prozkoumají podloží zhruba 8,5 kilometru dálnice, za kterou stát zaplatil 4,3 miliardy korun.

Dálnice, která se nepovedla

Smutný příběh D47: Od Zemanova izraelského debaklu po rezivějící mosty

Na základní kámen dálnice poklepal v Ostravě-Svinově už 21. července 1999 tehdejší premiér Miloš Zeman společně s ministrem dopravy Jaromírem Schlingem.

Chybějící vrstvy mají podle šéfky úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové za úkol odvádět vodu, která do dálničního tělesa prosakuje skrze vrchní asfaltové vrstvy. Podle kontrolních vrtů se ale hned pod asfaltem nacházejí strusky a hlušina, které jsou působením vody rozdrolené a způsobují, že dálnice bude mít nižší nosnost, než pro jakou byla projektována.

Tahanice

Ředitelství silnic a dálnic nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů už od zprovoznění dálnice v roce 2008. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října.

Akutní nebezpečí podle ministra dopravy řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoliv výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení, se však vozovka může chovat nepředvídatelně.

Předvolební boj

Ministerstvo proto vyzvalo společnost Eurovia CS, která je zhotovitelem stavby, k zahájení jednání o způsobu nápravy situace. Ještě během středy by měla dostat materiály z výsledků kontroly, které po ministerstvu dopravy požadovala.

Stavební firma výsledky kontroly odmítla detailněji komentovat právě s tím, že oficiální protokol k dispozici nemá. Obává se prý, aby současná situace nebyla zneužita v předvolebním boji.

Anketa

Měly by se zfušované úseky D47 zbourat a postavit znovu?

Ano – opravy už příliš nepomohou. 748
Ne – způsobilo by to obrovské problémy. 47
Nevím – neumím to posoudit. 240

Zároveň řekla, že vrty v rámci reklamace mají být provedeny za účasti stavební firmy a na základě vzájemné shody o jejich metodě, což se prý nestalo. Podle ŘSD ale byli zástupci stavební firmy ke kontrolním vrtům opakovaně zváni.

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš se podivil hlavně nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol. "Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran (Žák kandiduje jako jednička SPOZ v Praze - pozn. red), za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím," prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace.

"Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými - tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby," dodal Matyáš.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.