Lidovky.cz

Chodci, nebo cyklisté? Praha si stěžuje na segwaye na chodnících

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Vystrnadit segwaye z chodníků tím, že budou prohlášeny za kola, nebo jim alespoň zakázat vjezd do některých ulic. Taková je vize radnice Prahy 1, která se snaží provoz těchto dvojkolek omezit. Vede ji k tomu především narůstající počet stížností na jejich šoféry.

"V minulém roce bylo stížností několik desítek, což je spojeno i s vyšším počtem segwayů,“ říká Veronika Blažková, mluvčí Prahy 1, kam zejména kvůli touze poznávat památky míří na kritizovaných vozítkách nejvíce lidí.

Základní potíž je v tom, jak segwaye chápe legislativa. Respektive nechápe. Výslovně je nezmiňuje a ze zákona nelze dovodit, že by dvoukolky měly spadat do kategorie „vozidel“ či „motorových vozidel“. Ministerstvo dopravy zastává názor, že osoba na segwayi má být vnímána jako chodec, patří na chodník a smí se pohybovat jen „v módu chůze“.

ČTĚTE TAKÉ:

Právě to však Praha 1 zpochybňuje. Už proto, že dvoukolka má elektromotor a dokáže vyvinout maximální rychlost 20 kilometrů v hodině, měla by podle ní jezdit mimo místa výhradně pro pěší. „Například Rakousko segway charakterizovalo jako kolo. Z Rady Evropy nám však bylo vzkázáno, že ke sjednocení legislativy kolem tohoto dopravního fenoménu se neschyluje,“ vysvětluje Jiří Veselý, radní pro dopravu v Praze 1.


Další problém představuje to, že ne vždy se dvojkolka pohybuje tak, jak podle pokynů resortu má – v režimu chůze. Část firem, jež vozítka půjčují, nepatří do Asociace Segway, která své členy svazuje etickými pravidly a skupinky – zpravidla turistů – do ulic na dvoukolkách nepouští jinak než pod dohledem instruktora. „S těmi je největší potíž,“ přiznává Veselý.

Pokuta za chůzi? Nesmysl

Důvod: na jezdce, kteří si segway pronajmou od firmy, jež se o klienty brázdící centrum města nestará, jsou krátcí i strážníci. Pokutu za rychlou jízdu, v tomto případě „chůzi“, dát nemohou. „To bychom tu rychlost museli být schopni změřit, ovšem měřit rychlost mezi nulou a 20 kilometry za hodinu je nesmysl. Nevím, jak bychom na něco takového nastavili radary,“ říká ředitel strážníků Prahy1 Miroslav Stejskal.

Vozítko Segway - ilustrační foto

Nutno dodat, že úrazů spojených s provozem segwayů je minimum. „Statistiku nevedeme. Nicméně dochází k nim ojediněle,“ podotýká mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. Třeba loni v říjnu se stala obětí bezohledné jízdy dvaasedmdesátiletá žena. Segwaysta ji srazil na náplavce, skončila na chirurgii.

Odpůrce segwayů statistiky nezajímají, stačí jim už samotné riziko a pocit ohrožení. Navíc jim vadí, že vozítka na chodnících zabírají hodně prostoru. „Když jdete po chodníku s dětmi a s kočárkem, oni se pletou do cesty. Jednou mi jeden cizinec takhle málem srazil dítě pod auto,“ svěřila se na internetu Karolína, matka dvou dívek.

ČTĚTE TAKÉ:

Praha 1 doufá, že se jí spory o dvoukolky do konce volebního období, tedy do letošního podzimu, podaří vyřešit. Alespoň částečně. „Jednámes magistrátem o vytvoření vyhlášky podobné té, která byla vydána pro omezení buskingu, tedy pouličního umění. Ve vybraných ulicích je produkce zakázána, což by se dalo udělat i v případě segwayů,“ míní Veselý.

Ministerstvo dopravy nyní připravuje novelu zákona o silničním provozu, která už bude segway definovat. V tom, že na jejich řidiče bude nahlíženo jako na chodce, se však patrně nic nezmění. „Za kolo je dle názoru ministerstva považovat nelze, protože jde o výrazně odlišné zařízení,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Asociace Segway vnímá humbuk kolem dvoukolek jako zbytečný. „Jezdíme omezenou rychlostí šest až osm kilometrů za hodinu, každý klient projde zaškolením, provádí se test na alkohol,“ vyjmenovává Zuzana Eliášová z Asociace Segway.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.