Špička nastoupil na místo, ze kterého na konci loňského listopadu odešel Václav Turko. „Ze své pozice bude řídit personální úsek dopravního podniku,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Aneta Řehková.
Jiří ŠpičkaJednapadesátiletý Jiří Špička má středoškolské vzdělání v oboru dopravy. Na Univerzitě Palackého v Olomouci získal doktorát v oboru psychologie. Počátkem 80. let pracoval jako výpravčí Českých drah, po deseti letech v ekonomickém úseku společnosti Sigma nastoupil na obchodně provozní ředitelství státního železničního dopravce, kde působil do roku 1997. Po třech letech v českotřebovské firmě Jevisport se do Českých drah vrátil. Ve státní firmě naposledy pracoval v dceřiné společnosti ČD Cargo jako provozní ředitel a člen představenstva, od září 2012 byl náměstkem pro provoz Správy železniční dopravní cesty Jiřího Koláře. |
Rodák z České Třebové pracoval počátkem osmdesátých let jako výpravčí Českých drah, poté získal doktorát z psychologie a vystřídal několik manažerských pozic.
Svoji politickou kariéru spojil Špička s TOP 09, kde v letech 2009 a 2010 působil dokonce jako člen celorepublikového představenstva.
Ze světa politiky se Špička stáhl a v roce 2010 nastoupil jako provozní ředitel státního ČD Cargo. Přestože se státní nákladní dopravce propadal hluboko do ztráty, Špička se mohl po svém odchodu v roce 2012 těšit na osm platů díky konkurenční doložce.
Časopis Týden také v minulosti upozornil na vyšetřování údajně zmanipulovaných zakázek na modernizaci lokomotiv ČD Cargo společností CZ Loko za 1,2 miliardy. Protikorupční policie se měla podle Týdnu zajímat právě o Špičku, který byl za vozový park nákladního dopravce odpovědný.
Špička měl mít k firmě CZ Loko blízko i díky tomu, že vedení společnosti sídlí v České Třebové, kde vysoký manažer dlouho žil. Od podezřelých zakázek se však Špička důrazně distancoval a zastání tehdy našel i u Gustava Slamečky, tehdejšího šéfa představenstva ČD Cargo.
„V komisi, která vyhodnocuje tuto zakázku, jsem byl jako člen z titulu funkce provozního ředitele, prakticky jsem se její práce ale vůbec neúčastnil. Zakázku sledoval a nabídky vyhodnocoval pověřený zástupce z odboru údržby a oprav kolejových vozidel,“ vysvětloval před dvěma lety Špička.
Kalouskův muž hasí kauzu tramvaje
Vedle Špičky zamířila po nástupu Tomáše Hudečka do čela pražského magistrátu také další výrazná osoba spjatá s TOP 09. Miliardový problém se zakázkou na nové tramvaje, na které nemá Praha peníze, totiž nově hasí někdejší Kalouskův „zlý muž“ Radek Šnábl.
Toho loni v srpnu odvolal z vedení oddělení mezinárodních arbitráží na ministerstvu vnitra ministr úřednické vlády bez důvěry Jan Fischer. „Pan Šnábl již v mezinárodních vyjednáváních pro Česko zachránil miliardy korun,“ vysvětloval v prosinci Lidovým novinám Šnáblovo angažmá v dopravním podniku primátor Hudeček.
ČTĚTE TAKÉ: |
Dopravní podnik tíží zakázka na dodání 250 tramvají od Škody Transportation za zhruba 19 miliard. Takový závazek ale dopravní podnik není schopen splnit. S plzeňskou firmou proto nyní vyjednává, jak ze smlouvy vycouvat.