Lidovky.cz

Železnice u Jablunkova omládla. Po letech prací i propadlém tunelu

Ekonomika

  6:00
MOSTY U JABLUNKOVA - Po více než šesti letech skončila modernizace železničního koridoru mezi Bystřicí na Frýdecko-Místecku a státní hranicí se Slovenskem. Přestavba 19kilometrového úseku stála více než 5,7 miliardy korun. Její součástí byla přestavba dvou tunelů. Jeden tunel se přitom propadl, a stavba se tak o necelý rok prodloužila.

Nádraží v Mostech u Jablunkova, kde byla zprovozněna modernizovaná trať mezi Bystřicí a hranicemi Slovenska. foto: ČTK

Rekonstruovanou trať v pondělí v Mostech u Jablunkova slavnostně otevřeli zástupci Správy železniční dopravní cesty, která byla investorem stavby, Českých drah a obcí podél trati.

Smyslem rekonstrukce bylo zvýšit rychlost vlaků, bezpečnost i pohodlí cestujících, ale také zefektivnit nákladní železniční dopravu. Stavbaři kompletně vyměnili železniční svršek i spodek, opravili nebo nově postavili 29 mostů, 38 propustků, sedm lávek pro pěší, devět přejezdů a další objekty.

Nádraží v Mostech u Jablunkova, kde byla zprovozněna modernizovaná trať mezi Bystřicí a hranicemi Slovenska.

Rekonstrukce trati začala v říjnu 2007. Více než 4,2 miliardy korun na ni přispěje dotace z Evropské unie, zbylou částku platí Státní fond dopravní infrastruktury.

"Díky této modernizaci jsme mohli zvýšit rychlost z 80 na 140 kilometrů za hodinu. To je možná ta největší deviza těchto staveb pro cestující," řekl zástupce ředitele odboru obchodu osobní dopravy ČD Ivo Toman. Doba jízdy v úseku mezi Ostravou a slovenskými hranicemi by se podle něj mohla zkrátit o pět až deset minut.

Vytížená silnice

Silnice I/11 směřující na Slovensko patří k nejvytíženějším v celé České republice. Bývají tam často zácpy a kritické situace. Už v roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012, nic se ale stavět nezačalo. Obchvat Třince se má začít stavět letos.

"Kompletní rekonstrukcí prošly železniční stanice Mosty u Jablunkova, Návsí a Bystřice nad Olší a zastávky v Mostech u Jablunkova, Bocanovicích a Hrádku ve Slezsku. Samozřejmostí jsou bezbariérové přístupy až na nástupiště. Bylo postaveno sedm protihlukových stěn v celkové délce 11,2 kilometru a součástí projektu byla i výstavba mostního objektu pro migraci velkých savců," uvedl mluvčí správy železnic Pavel Tesař.

Oblastní ředitel železnic v Ostravě Jaroslav Adamec řekl, že důležité bylo nahrazení starších staveb, které už dožily. "Byly na hranici životnosti a musely se složitě a nákladně udržovat v provozu," řekl Adamec.

Potíže s tunelem

U Mostů u Jablunkova byly původně dva souběžné jednokolejné tunely z let 1870 a 1917.

"Již nesplňovaly požárně-bezpečnostní předpisy. V rámci modernizace byl jeden tunel přestavěn na 612 metrů dlouhý dvoukolejný a druhý upraven na únikovou štolu pro složky integrovaného záchranného systému. Nevyužitá část starého tunelu byla zasypána," uvedl Tesař.

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ

Právě přestavba tunelu projekt zkomplikovala. V listopadu 2009 se totiž budovaný tunel propadl. Ředitel Stavební správy východ SŽDC Václav John řekl, že to prodloužilo stavbu řádově v měsících.

"Problém, který tady byl s prosakováním, problém, který byl s horninou v obou tunelech, se neustále odkládal. Myslím, že nejdůležitější je, že se vyřešilo právě tohleto úzké místo na trati," řekl John.

ČTĚTE TAKÉ:

Toman řekl, že dráhy očekávají, že cestujících na této trati bude dál přibývat. "Obecně v posledních letech vidíme nárůst cestujících, pokud jde o příměstskou dopravu a dálkovou, a úbytek je na těch menších regionálních tratích. Ale na tomto tahu jednoznačně ten nárůst je a bude. To se ukazuje jako trend už posledních několik let," řekl Toman. Důvodem je podle něj komplikované cestování po ucpaných silnicích v regionu.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.