V současnosti jsou zóny placeného stání zavedeny jen v Praze 1, 2, 3 a 7, z okrajových částí města pak v Praze 16. Magistrát tak konečně podlehl tlaku ze strany městských částí Prahy 4, 5, 6, 8 a 9, které doposud byly ze systému vyjmuty.
Město si od nové koncepce slibuje především zklidnění dopravy, zlepšení podmínek pro parkování rezidentů i návštěvníků a zlepšení obsluhy území, větší adaptabilitu zón placeného stání, ale i vyšší respektovanost. „Jediná zóna, která je v současnosti respektovaná, je zóna modrá. V placených zónách je to tak, že kdo umí se systémem zacházet a nechce platit, tak neplatí,“ uvedl Nouza.
Hlídat dodržování pravidel parkování budou pracovníci se skenerem rozpoznávajícím registrační značky i speciálně vybavená vozidla. Vše bude napojeno na centrální systém, ve kterém bude možné zjistit údaje o zaplacení, volná parkovací místa i řešit přestupkové řízení. To chce pražský magistrát v prvoinstančním řízení přesunout do agendy městských částí. Sám by se pak do rozhodování zapojil až při odvolání. Odpadlo by tak zdlouhavé řízení na ministerstvu dopravy. Centrální systém však umožní i nové formy placení, například přes chytrý telefon.
Nové zóny placeného stání budou rozděleny na dvě oblasti – rezidentní a parkovací. Karta na celou městskou část by měla stát stejně jako doposud. Pokud by si však rezident vystačil se stáním v místě bydliště, mohla by být cena poloviční.
Režimy parkování pak budou tři, barevně odlišené. V modré zóně budou moci neomezeně parkovat jen rezidenti a abonenti. Nově však pravidla umožní časově omezené parkování i těm, kteří využívají elektronické platební nástroje. Ve smíšené fialové zóně budou moci navíc s časovým omezením zaparkovat i návštěvníci, kteří zaplatí pomocí parkovacích automatů. V oranžové návštěvnické zóně pak budou moci s časovým omezením zaparkovat všichni a zaplatit budou moci elektronicky i přes automat.
Cena nebude všude stejná, ale bude odstupňována podle atraktivity lokality a dopravního zatížení. Výjimkou bude rezidentní parkování, které bude stát po celé Praze stejně. Město chce účast v systému nabídnout i soukromým provozovatelům parkovišť. „Cílem není, aby auta stála na ulici, ale tam, kde je na ně místo,“ dodal Nouza. Platit by se mělo jen ve všední dny mezi osmou ráno a večer. Lokálně však může být provozní doba upravena podle potřeb území.
Magistrát již vydal dvě předběžná oznámení, která povedou k vypsání dvou veřejných zakázek. První na centrální informační systém, druhé na provozovatele parkovacích zón. Druhá zakázka bude obsahovat i 766 nových parkovacích automatů, kterých tak bude v hlavním městě 1218. Tisky k vypsání tendrů předloží Nosek městskému zastupitelstvu 19. června.