Lidovky.cz

Budoucnost mýta v ČR. Kdo vybere nástupce firmy Kapsch?

Ekonomika

  6:11
PRAHA - K definitivnímu rozhodnutí, kdo v roce 2017 nahradí provozovatele mýta firmu Kapsch, zbývá ještě dlouhá cesta. Nicméně k prvnímu kroku se již ministerstvo dopravy chystá. V nejbližších dnech zahájí výběrové řízení na projektového manažera.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit? foto: ČTKČeská pozice

Projektový manažer bude nejen poskytovat poradenství během přípravy nového systému elektronického mýta, ale připadne na něj i role administrátora. Bude tedy spoluodpovědný za zadání a výběr potenciálních nástupců společnosti Kapsch.
Předběžné oznámení o zakázce na projektového manažera bylo ve Věstníku veřejných zakázek zveřejněno již 20. prosince loňského roku, kdy ministerstvo dopravy ještě vedl Zdeněk Žák. Tendr fakticky neodstartoval, nicméně oznámení okamžitě vzbudilo pochybnosti.

MF DNES upozornila, že administrátorem zakázky byla ministerstvem dopravy určena společnost Veřejné zakázky, s. r. o., která už před lety řídila první soutěž na mýto, kterou vyhrál Kapsch. Ministerstvo si přitom v posledních letech organizovalo zakázky samo, Veřejné zakázky, s. r. o., se na ministerstvo měly vrátit bez soutěže po pěti letech. Bývalý ministr ale již výběrové řízení nestihl zahájit.

 Současný ministr Antonín Prachař (ANO) nechal v polovině dubna zveřejnit nové předběžné oznámení a v nejbližších dnech odstartuje výběrové řízení, tentokrát bez účasti společnosti Veřejné zakázky, s. r. o. To ale není jediná změna. „Chceme, aby byl projektový manažer i administrátorem, tedy aby byl spoluodpovědný za zadání a výběr potenciálních dodavatelů. To v původních podmínkách nebylo,“ uvedl pro LN ministr Prachař. Dle zadávacích podmínek bude projektový manažer mimo jiné připravovat podklady pro strategické rozhodnutí ministerstva, jak budou zpoplatněny komunikace od 1. ledna 2017, tedy zda s využitím mikrovlnné technologie, nebo satelitní, a jaký bude rozsah zpoplatněných komunikací.

Mýto v kostce

Odhadovaná hodnota zakázky je stanovena na 130 milionů korun. „Dělali jsme si kvalifikovaný odhad ceny. Zmiňovaná částka je limitní hodnota a neznamená, že stát tuto sumu zaplatí,“ říká Prachař. Ministerstvo předpokládá, že do tří měsíců obdrží první nabídky. Pokud se nikdo ze soutěžících neodvolá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), mohla by být do konce roku podepsána smlouva s projektovým manažerem. „Pak nám zbude ještě rok a půl na to, abychom vypsali výběrové řízení, vybrali dodavatele a měli dostatek času na přípravu smluv,“ tvrdí Prachař. Kontrakt s novým dodavatelem mohl být opět uzavřen na deset let.

Příprava soutěže bude náročná

Vzpomeňme na rok 2005, kdy byla vyhlášena soutěž na současného provozovatele mýta. Stát požadoval, aby byl celý systém připraven během dvanácti měsíců. Jenže kvůli průtahům na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byla smlouva s vítěznou firmou Kapsch podepsána až v březnu 2006 a doba před plánovaným spuštěním mýta se zkrátila z dvanácti na devět měsíců. Stát proto musel v mnohém ustoupit za příslib, že Kapsch stihne postavit systém ve zkráceném termínu.

Lze očekávat, že vzhledem ke komplikovanému smluvnímu vztahu mezi státem a Kapschem (ke smlouvě bylo uzavřeno několik dodatků) bude příprava soutěže náročná a hrozí i vysoké riziko, že se neúspěšní účastníci tendru budou odvolávat. V úvahu je ale nutné brát i to, že vítěz by měl mít na přípravu spuštění nového systému či přebrání toho současného zhruba rok. Pokud bude tato doba kratší, odrazí se to ve vyšší požadované ceně.

Ministr Prachař tvrdí, že pokud budeme vycházet z toho, že každé výběrové řízení skončí u ÚOHS, tak je čas již napjatý. „Snažíme se připravit zadávací dokumentaci tak, aby byly pro případné odvolání minimalizované mantinely a aby mohl ÚOHS velmi rychle věc posoudit a rozhodnout,“ tvrdí Prachař, který připouští, že pokud by byly v zadávací dokumentaci vážné chyby, ministerstvo by riskovalo, že nedodrží termín. „Proto chceme více času investovat do přípravy zadávací dokumentace, abychom se tomuto riziku vyhnuli,“ říká ministr dopravy.

Mýto je jedním z rozhodujících zdrojů financování dopravní infrastruktury. Roční výnos z výkonového zpoplatnění se pohybuje kolem 8,6 miliardy korun. Když vezmeme v úvahu, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je někde na úrovni 71 miliard, tak příjmy z mýta tvoří zhruba dvanáct procent celkového příjmu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.