Lidovky.cz

Sesuv půdy na D8 začne mizet ještě letos. S náhradní trasou se nepočítá

Ekonomika

  11:47
PRAHA - Sesuv půdy na ústecké dálnici D8 by se mohl začít odstraňovat ještě v letošním roce. Se stavbou dálnice se bude poté zřejmě pokračovat podle původních plánů. Zvolit alternativní trasu budované dálnice, která by se vyhnula nestabilnímu území, není rozumné. Na tiskové konferenci to po jednání s premiérem řekl ministr dopravy Antonín Prachař.

Sesunutý svah nad stavbou dálnice D8 foto: Lidové noviny

"Dálnice je z části postavená. Takovýchto výskytů geologických poruch je ve světě více, a myslím si, že se dokážeme s tímto vypořádat," uvedl Prachař.

Svah zavalil rozestavěnou dálnici u obce Dobkovičky začátkem loňského června. Podle geologického průzkumu je největším rizikem nestabilního území přebytek spodní vody. Ta se bude muset podle Prachaře z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami.

Opakovaný sesuv?

Podle ředitele České geologické služby se sesuv může za určitých klimatických podmínek opakovat.

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem.

Pokud vše půjde podle plánu, měly by sanační práce začít ještě během letoška. Přes zimu se poté budou dosavadní výsledky monitorovat. Podle Prachaře by se mělo kontrolovat především to, zda nedochází k dalším pohybům a na základě těchto zjištění rozhodnout o další stavbě dálnice.

Problémová trasa

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah rovněž zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů. Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pochybili úředníci ministerstva pro životní prostředí, kteří souhlasili s variantou stavby bez dlouhého tunelu přes nestabilní území a zároveň i projektanti, kteří se podíleli na vypracování dokumentace pro hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.