Lidovky.cz

Letenkové aplikace vydělávají miliony. Mají je ČSA i Air France

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Prodejci letenek i aerolinky objevují svět mobilních aplikací. Tvrdí, že jim tato služba přináší i desítky milionů korun navíc. Přes mobil prodává třeba portál Letuška či aerolinky ČSA nebo Air France. Najdou se ale i prodejci, kteří upřednostňují osobní kontakt s klientem.

Letiště (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Serveru Letuška za prvních šest měsíců roku vyskočily příjmy o sto milionů korun. Jeho manažeři tvrdí, že značný podíl na meziročním růstu má mobilní aplikace, kterou spustili v dubnu. Prodejní aplikace běžně používají také aerolinky i zahraniční portály.

Novou službu Letušky si za čtyři měsíce stáhlo osmnáct tisíc lidí. Ředitel portálu Josef Trejbal odhaduje, že aplikace vylepšila tržby až o dvacet milionů korun.

Ze zkušeností české letenkové dvojky vyplývá, že zákazníci sice chtějí aplikace využívat, ale do jisté míry zůstávají konzervativní. Většina lidí si totiž letenku v aplikaci vybere, ale zaplatí ji až prostřednictvím počítače.

„Do budoucna očekáváme, že aplikace nebude klientům pomáhat jen s rozhodováním kdy a za kolik, ale stane se úplně běžným rezervačním a prodejním kanálem,“ věří v další vývoj Trejbal.

ČTĚTE TAKÉ:

Svoji aplikaci vyvíjí v současné době také lídr českého letenkového trhu, Student Agency. Zatím má tuto službu zavedenou pro své žluté autobusy a vlaky.

Uživatelům smartphonů a tabletů slibuje přehlednost i bezpečnost. Zatím není jasné, kdy bude letenková aplikace dostupná, ale firma Radima Jančury si od ní hodně slibuje. „Po spuštění služby očekáváme zvýšený nárůst prodejů letenek,“ tvrdí mluvčí Petra Nováková.

Raději “živý“ člověk

Mezi internetovými prodejci se najdou i takoví, pro něž není dostupnost přes aplikaci rozhodující.

Ostravský portál Svět letenek do mobilní aplikace zatím investovat nechce a tvrdí, že se slušným telefonem je možné koupit letenku i normálně přes webové stránky společnosti. Šéf Smilexu Richard Švéda považuje aplikace spíš za další komunikační kanál než cestu k novým klientům.

Nákup letenek po internetu.

„Upřímně si nedovedu představit, že by pro našeho zákazníka bylo důležité, že si může letenky koupit přes mobil. Upřednostňuje servis, který mu nabídne náš „živý“ člověk. Denně nám volají klienti portálů, kteří chtějí pomoct změnit letenku a podobně,“ vysvětluje Švéda.

Běžný je tento mobilní software u leteckých společností. Aplikace pro operační systém Android a iOS od Applu mají už dva roky České aerolinie. Přehledně vybírat na smartphonech můžou klienti také u společnosti Air France – KLM.

„Reagujeme na vzrůstající trend nákupu letenek nejen přes web, ale i prostřednictvím chytrých telefonů, a obě naše značky mají proto mobilní aplikaci. Pasažér si může letenku nejen koupit, ale i spravovat - předobjednat místo, odbavit se, zjistit další informace k letu a podobně,“ vypočítává český šéf společnosti František Šiling.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.