Lidovky.cz

Piloti Air France budou asi stávkovat až do konce příštího týdne

Ekonomika

  20:59
PAŘÍŽ - Piloti Air France by mohli prodloužit svoji stávku až do pátku 26. září. Oznámily to dnes aerolinky. Stávka, která dnes trvá už pět dní, měla původně skončit v pondělí. Aerolinky musí kvůli stávce denně rušit více než polovinu plánovaných letů. V pátek se jim podařilo vypravit přes 45 procent plánovaných letů, tedy o něco více než ve čtvrtek, a stejnou situaci očekávají i v sobotu. Zrušeny byly i lety mezi Prahou a Paříží.

CEO Air France Alexandre de Juniac během tiskové konference týkající se stávky zaměstnanců. foto: Reuters

Kvůli stávce byly dnes zrušeny dva ze tří párů letů mezi Prahou a Paříží. Podle internetových stránek pražského letiště budou dva páry letů mezi Prahou a Paříží zrušeny i v sobotu.

Odbory francouzské letecké společnosti nesouhlasí s plánem na rozšíření nízkonákladové dceřiné společnosti Transavia. Pod touto značkou chce Air France otevřít nové základny v Evropě, a zvýšit si tak podíl na trhu na úkor nízkonákladových aerolinek a konkurenčních společností z Blízkého východu.

Stávka na dobu neurčitou

Odborový svaz pilotů SNPL již ve čtvrtek pohrozil, že že pokud nebudou splněny jeho požadavky, mohli by členové hlasovat o prodloužení stávky na dobu neurčitou. Air France dnes uvedla, že obdržela oznámení, že stávka může být prodloužena do příštího pátku.

"Je mi líto, že na naše konkrétní návrhy, jejichž cílem je uklidnit naše piloty, jsme do dnešního dne neobdrželi odpovídající odpověď," řekl generální ředitel Air France Frédéric Gagey.

Šéf Air France-KLM, jejíž je Air France součástí, Alexandre de Juniac ve čtvrtek uvedl, že piloti a vedení se připravují na nové kolo jednání. Podle jeho odhadů přichází firma kvůli stávce denně o deset až 15 milionů eur (275,2 až 412,8 milionu Kč).

Odliv pracovních míst

SNPL uvádí, že jeho členové se obávají, že firma nebude rozvíjet značku Transavia ve Francii, ale zaměří se na expanzi v jiných evropských zemích. Pracovní místa se tak přesunou do jiných států.

V každé zemi, kde Transavia funguje, pracují piloti podle místních pracovních podmínek. Ty se však v jednotlivých zemích liší. Ve Francii jsou vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky než třeba v Portugalsku. Spor tak poukazuje na rozdíly ve mzdách, pracovních podmínkách a příspěvcích na sociální zabezpečení v jednotlivých evropských zemích, které jsou sice součástí jednotného trhu se zbožím a službami, ale ve skutečnosti si navzájem konkurují pracovními místy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.