Lidovky.cz

Peníze na rozvoj českých řek mířily do oprav kolejí, zjistil NKÚ

Ekonomika

  10:28
PRAHA - Modernizace vodních cest se podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu prodražuje, ale podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech činil 0,43 procenta.
Některé lodě se pod mosty prostě nevejdou (ilustrační foto)

Některé lodě se pod mosty prostě nevejdou (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil. Úřad to zjistil při kontrole tří finančně nejvýznamnějších projektů na labské a vltavské vodní cestě.

Jedním z projektů je rekonstrukce železničního mostu v Kolíně, u kterého se zvyšovala jeho podjezdná výška. Investiční náklady vzrostly z 800 milionů korun na 1,2 miliardy korun, tedy více než o polovinu. Podle kontrolorů to způsobilo velké množství investic, které s lodní dopravou nesouvisely.

Projekt byl sice zaměřený na rozvoj vodních cest, ve skutečnosti ale řešil rekonstrukci a modernizaci železnice. Peníze určené na rozvoj vodní dopravy tak směřovaly na rekonstrukci dvou nástupišť na nádraží v Kolíně. Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest porušilo zákon o veřejných zakázkách, zjistil NKÚ.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského úřad nepřišel s novými věcmi.

„To už bylo šetřeno,“ řekl s tím, že ředitelství už dříve přijalo řadu opatření. „Od konce loňského roku máme nové mechanismy a nové personální obsazení. Už by se to nemělo opakovat,“ uvedl Bukovský. Změny přišly s novým ředitelem na konci loňského roku, od kdy ředitelství vede Lubomír Fojtů.

Navýšené investice

Náklady rostly ale i u jiných projektů. Ministerstvo dopravy s navyšováním rozpočtů těchto projektů souhlasilo, aniž se příčinami nárůstu zabývalo. Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů a ty se vyšplhaly na 880 milionů korun.

Ministerstvo dopravy schválilo navýšení obou investic na konci roku 2008, kdy resort vedl Aleš Řebíček (ODS). Už v létě téhož roku ministerstvo souhlasilo s dvojnásobným navýšením investic na modernizaci přístavu v Ústí nad Labem - Vaňově.

Náklady se během tří měsíců vyšplhaly ze 70 milionů na téměř 124 milionů korun. Podle NKÚ navíc není zřejmé, nakolik se ministerstvo při navyšování nákladů zabývalo efektivností výdajů.

Ministerstvo dopravy podle NKÚ připouští, že další investice do modernizace labské vodní cesty pro nákladní dopravu postrádají smysl, pokud nebude dokončen projekt „Plavební stupeň Děčín“. Ten však opakovaně naráží na závažné problémy při posuzování vlivu na životní prostředí, jeho výstavba byla již několikrát odložena a nyní je naplánována až na roky 2018 až 2021.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.