Lidovky.cz

Chcete si koupit železnici? Stát poprvé prodá funkční tratě

Slovensko

  5:00
PRAHA - Mezi Čížkovicemi a Obrnicemi na Mostecku už několik let nejezdí vlaky. Bezmála 36 kilometrů dlouhá trasa je jednou z pěti osiřelých železničních cest, které nabídne stát k prodeji. Cena je 136 milionů korun. Je to poprvé, kdy budou k mání funkční trati.

Lokálka Jindřichohradecké místní dráhy. foto: Petr Lemberk, MAFRA

Koupit si je může téměř kdokoliv, firma, kraj či železniční nadšenec - tedy pokud bude schopný zaplatit alespoň minimální požadovanou částku. Ty se většinou pohybují v řádech desítek milionů korun. Další podmínkou je pětileté provozování drážních služeb.

Nabídky je možné podávat do 5. ledna příštího roku. Prohlídky jednotlivých tratí proběhnou v několika následujících dnech.

PSALI JSME:

Jde o pokus zachránit regionální spojení, o něž už minimálně pět let nikdo neprojevil zájem. Před zrušením se je správci české železnice pokusí prodat. „V prvním kole rozhoduje pouze nejvyšší nabídka, která však nesmí být nižší než nabídková cena,“ popsal pro Lidovky.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Pokud se v prvním kole nenajde žádný kupec, vyhlásí úřad další kolo. V něm bude s přihlášenými zájemci vyjednávat o nižší ceně. SŽDC si zatím netroufá odhadovat, jaký bude mít pilotní projekt ohlas.

Jančura: pro podnikatele to není

Nejdelší z nabízených tratí je výše zmíněné spojení mezi Obrnicemi a Čížkovicemi v Ústeckém kraji. Nejkratším úsekem je pak železnice Čelákovice-Mochov ve středních Čechách. Měří něco málo přes čtyři kilometry a je také o poznání lacinější. Koupit ji lze za 32 milionů.

TRATI NA PRODEJ:

Čelákovice – Mochov (Středočeský kraj, 4,014 km)

32 025 770 Kč

Čížkovice – Obrnice (Ústecký kraj, 35,892 km)

132 265 270 Kč

Dolní Bousov – Kopidlno (Středočeský a Královéhradecký kraj, 22,370 km)

98 151 120 Kč

Čejč – Uhřice u Kyjova (Jihomoravský kraj, 15,470 km)

46 185 280 Kč

Kralovice – Mladotice (Plzeňský kraj, 11,345 km)

27 115 060 Kč

O počtu přihlášených zájemců nesmí SŽDC do rozlepování obálek s nabídkami mluvit.

Mezi zájemci můžou být například různé železniční spolky či regionální muzea, které by trati provozovaly například pro víkendové vyhlídkové jízdy. Pro ně i podnikatele však můžou být překážkou příliš vysoké náklady.

Na dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury nemá totiž provozovatel trati automaticky nárok. Minimem pro jeho získání je vypravení nejméně dvou párů vlaků denně.

„Pro podnikatele to určitě není, musel by hradit náklady na údržbu trati. Podle mě má infrastruktura patřit státu a ten se rozhodne, zda se mu vyplatí ji provozovat či nikoliv,“ míní podnikatel Radim Jančura. Jeho společnost RegioJet jezdí v Česku na komerční riziko mezi Prahou a Ostravou, trať však pochopitelně patří českému státu.

Případný zájemce o některou z pěti regionálních železnic by tedy musel nejen zaplatit požadovanou částku, ale i hradit náklady na údržbu a ještě přidat standardní podnikatelské riziko.

ČTĚTE TAKÉ:

„Pokud nemá kraj zájem a pokud nejde o místo výjimečného turistického významu, tak jediné řešení je cyklostezka,“ myslí si Jančura.

V minulosti už SŽDC prodala tři trati, které se skutečně staly cyklostezkami jako u jihomoravského spojení mezi Mutěnicemi a Kyjovem. V těchto případech však už šlo o zrušené železniční cesty.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.