Lidovky.cz

Radní: Kompenzace kvůli levnějším kupónům MHD v Praze je populismus

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Kompenzace pro ty, kteří si roční tramvajenku pražské MHD koupí dřív, než nové vedení magistrátu sníží jejich cenu o 1100 Kč, možná nebude. Budoucí radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) je považuje za populismus a nevidí v nich žádnou logiku, přestože je podle MF Dnes v pondělí slíbila příští primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Předseda Mladých sociálních demokratů Petr Dolínek. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Lidovky.cz: Z vašich předešlých vyjádření vyplývá, že by mohla levnější roční tramvajenka MHD v Praze začít fungovat během prvního čtvrtletí roku 2015. Počítáte s kompenzací pro ty, kteří si koupí kupón za plnou cenu už na přelomu roku?
Kompenzace aktuálně vůbec neřeším. Kdybych byl zvolen radním (volba by měla proběhnout dnes), proberu se šéfem Ropidu (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy - plánuje hromadnou dopravu, pozn. red.) možnost zavedení tohoto jízdného. Zjistíme si časovou možnost a následně udělám všechny kroky pro to, aby to bylo zavedeno co nejdříve. Až potom budu řešit další věci typu kompenzace, protože doprava teď normálně funguje a nikdo není krácen na nějakých možnostech ani službách. Tyto věci teď pro mě nejsou prvořadé.

K TÉMATU:

Lidovky.cz: Máte alespoň představu, jak by mohly kompenzace fungovat?
Ne, neumím si představit, jak by mohly vypadat. Žádné představy zatím nemám a ani jsem to neřešil. Ani jsem o nich nikdy nemluvil, to byla paní Krnáčová.

Lidovky.cz: Vy mluvíte o tom, že za několik měsíců bude fungovat levnější doprava a nemáte představu, jak budete kompenzovat cestující, kteří si roční kupón koupí už teď?
Pořád nikde nevidím logiku v nějaké náhradě někomu. V tuto chvíli je platný tarif a když někomu skončí kupón, musí si ho koupit dál. Nevidím tam žádný smysl kompenzace. Přijde mi populistické říct: Pražane, my vám budeme vracet peníze. Až to zavedeme, tak to bude. Když jste v podnájmu a majitel bytu vám řekne, že vám za dva měsíce sníží nájemné, tak vám přece taky neplatí v době, než to sníží. 

Lidovky.cz: Takže k žádným kompenzacím nakonec nemusí ani dojít?
I to se může teoreticky stát.

Lidovky.cz? S kým jste už jednal o možnostech levnějšího kupónu?
Zatím jsem o tom nejednal, protože ještě nejsem nikam zvolený a v tuto chvíli jsem řadovým zastupitelem, který složí slib. Tunel Blanka už jsem musel s paní Krnáčovou řešit, ale ostatní věci budu řešit, až budu odpovědný. Aktuálním šéfem je pan Pařízek a přijde mi vrcholně neetické, abych začal za jeho zády jednat s firmou, která je mu odpovědná.

Lidovky.cz: Sejdete se kvůli tomu i s ředitelem dopravního podniku Jaroslavem Ďurišem?
Ne, nepotřebuju ředitele dopravního podniku, potřebuju šéfa Ropidu a potřebuju magistrát, tam to musím řešit.

Lidovky.cz: A chybějící peníze z levnější tramvajenky by do rozpočtu dopravního podniku město doplatilo?
Ne, to musí dopravní podnik zvládnout ze svých vnitřních peněz na chod. Ale ne propouštěním, snižováním platů a podobně. Musíme tam ty peníze prostě najít.

Lidovky.cz: Takže díru musí zacelit dopravní podnik zcela bez pomoci města?
Pakliže prokážeme, že to jinak nejde, pak by mělo město, respektive Ropid případně peníze dát.

Lidovky.cz: Jaký je hlavní smysl levnějších kupónů?
Chceme, aby z Prahy zmizela auta a aby Pražané využívali více hromadnou dopravu. Proto jsme se dohodli na tom, že zkusíme na dva roky to jízdné snížit a potom vyhodnotíme dopad, zda to skutečně naplnilo naše očekávání. Propad ve výběru jízdného může být v řádu sta milionů, na druhou stranu když si kupón koupí více lidí, měl by se pak ten propad vrátit.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.