Lidovky.cz

Podivná kontrola exministra Prachaře. Drážní inspekci sepsula, pak pochválila

Ekonomika

  6:10
PRAHA - Loni na podzim se exministr dopravy Antonín Prachař chystal k sestřelení nepohodlného šéfa Drážní inspekce Romana Šiguta. Oporou pro tuto rošádu mu byly předběžné závěry ministerské kontroly, která na inspekci našla řadu pochybení. Ta samá kontrola skončila na začátku února. Výsledek: bez nedostatků.

Ilustrační foto. foto: MAFRA - Petr Topič

Generální inspektor Roman Šigut zažil díky novým - a zcela odlišným - závěrům kontroly velké zadostiučinění.

V listopadu jen tak tak unikl odvolání z čela Drážní inspekce. To ale hlavně díky tomu, že ze své funkce se ještě před ním musel poroučet jeho “kat“ Antonín Prachař (ANO), který už měl v materiálu pro vládu Šigutovo odvolání přichystané. Včetně jména nástupce, kterým se měl stát někdejší šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek.

Hra o ovládnutí nenápadného a pro mnohé politiky příliš nezávislého úřadu (šetří nehody na železnici a stará se o prevenci) byla na podzim velmi vyostřená. Prachařovo ministerstvo se opíralo o předběžné výsledky kontroly, kterou na Drážní inspekci provádělo od září. A nešlo zrovna o lichotivé hodnocení.

Šéf Drážní inspekce je na odstřel. Nelíbí se mi křivárny a bezpráví, říká

„Odborníci ministerstva dopravy zjistili v rámci řádné veřejnosprávní kontroly na Drážní inspekci několik pochybení. Nejvážnější z nich mohou vést k půlmilionové pokutě a dalším právním krokům z důvodu závažných porušení povinností výkonu funkce vedení podřízené organizace,“ stálo ve zprávě, kterou resort dopravy 11. listopadu rozeslal novinářům.

V té době bylo jasné, že šéf inspekce Roman Šigut nemá ve funkci příliš šancí na přežití. V Prachařově materiálu na odvolání stálo, že „důvodem ke změně na pozici generálního inspektora jsou významné neřešené nebo nedostatečně řešené problémy v činnosti inspekce, které jsou dlouhodobého charakteru“.

Generální inspektor Roman Šigut.

Proti kontrole - která řešila například zacházení s penězi či zařazování zaměstnanců - podal Šigut námitky a ostře se ohradil proti údajně podivným způsobům kontrolorů

Po Prachařově rezignaci v polovině listopadu příběh podivné kontroly pokračoval – ale začal žít docela jiným životem. Následovalo takzvané došetření věci, které odhalilo jen drobná pochybení. Drážní inspekce je uznala. O dříve zmiňovaných zásadních problémech v úřadu zpráva nehovoří.

POLITIKA V MALÉM ÚŘADU:

  • Drážní inspekce o několika desítkách zaměstnanců zajímá politiky už od svého vzniku v roce 2003.
  • Problémem je zejména formální nezávislost úřadu, který šetří nehody drážních vozidel a provádí preventivní kontroly.
  • V roce 2006 se šéfem DI stal sociální demokrat Jaroslav Dvořák, přestože ve výběrovém řízení skončil druhý za nominantem lidovců Ivanem Foltýnem.
  • Dvořák vydržel ve funkci jen krátce a dočasně jej ve funkci generálního inspektora nahradil Roman Šigut. Na postu působí s přestávkami do současnosti.
  • Odvolání mu hrozilo v letech 2008 či 2011, kdy se kvůli závěrům kontrol dostal do konfliktu se zástupci ministerstva dopravy. 
  • „Došetření prováděla stejná kontrolní skupina posílená o novou zaměstnankyni ministerstva. Měli k dispozici stejné podklady a některé další. Kontrola tentokráte probíhala bez konfliktů a podle stejných zákonných pravidel,“ popsal druhou část prověřování Šigut.

    Závěry ke kontrole, které má server Lidovky.cz k dispozici, konstatují, že všechny klíčové kapitoly jako Majetek, Účetnictví, Veřejné zakázky či Pracovně-právní problematika vyšly se stanoviskem „Bez nedostatků“. Výjimkou byla jedna špatně zaúčtovaná faktura za nájem a systém značení u některých pracovníků.

    „Protokol z kontroly - alespoň pro mě - dokazuje to, co jsem vždy tvrdil - inspekce funguje správně, žádné nepravosti se tu nedějí a už vůbec se zde nekrade, jak se snažila veřejnosti vnutit tisková zpráva tehdejšího ministra Prachaře,“ reagoval na nové výsledky šéf inspekce Roman Šigut.

    Stejní lidé, jiné výsledky

    Jak je tedy možné, že ti samí lidé, kteří tento malý úřad kontrolovali, došli k tak rozdílným závěrům?

    „Drážní inspekce asi přehodnotila svůj přístup. Pozitivní roli mohl sehrát můj tlak na výměnu vedení a zahájené řízení ze strany Evropské komise, kvůli němuž jsme museli předělat část zákona o drahách,“ odpověděl exministr Antonín Prachař na dotaz serveru Lidovky.cz.

    Lokomotiva řady 754, legendární brejlovec.

    V listopadovém protokolu skutečně stojí, že lidé z Drážní inspekce při kontrole nespolupracovali, údajně odmítali vydat některé dokumenty a snažili se ministerským kontrolorům házet klacky pod nohy. Dodatkem z února však přestaly tyto závěry platit – aktuální je verze „Bez nedostatků“.

    Samotné ministerstvo dopravy se k výrazné změně závěrů nyní nechtělo vyjádřit s tím, že zatím není kontrola oficiálně uzavřená.

    Běží námitkové řízení, tedy lhůta, v níž se může vedení Drážní inspekce proti výsledkům šetření odvolat – generální inspektor Šigut však už v předstihu oznámil, že tohoto práva nevyužije.

    Autor:
    zpět na článek


    © 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.