Lidovky.cz

Šéf Kapsche: Jsme schopní zlevnit řízení mýta o hromadu procent

USA

  6:10
PRAHA - Na konci příštího roku skončí firmě Kapsch smlouva na provozování českého mýta. Tendr na nového „výběrčího“ stát ještě nepřipravil, ale rakouská firma už nyní tvrdí, že je schopná nabídnout výrazně lepší podmínky než v soutěži konané před deseti lety.

Český šéf firmy Kapsch Karel Feix. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Český šéf kritizovaného Kapsche Karel Feix tvrdí, že tehdy šlo o vysoce rizikový podnik, na nějž nebylo snadné si u bank půjčit. A pokud by stát chtěl pokračovat v mikrovlnném systému na stávajících mýtných branách, pak je prý Kapsch schopný slevit „o hromadu procent“. Konkrétní ale být nechce.

Lidovky.cz: Sledujete činnost komise pro mýto, která volí způsob, jak vypsat novou zakázku?
Nejsme jejími členy, ani v ní nemáme svůj kanál. Žádné výstupy z jednání navíc zatím nejsou. Nicméně ve středu jsme se poprvé setkali s ministrem dopravy Danem Ťokem. Naznačil, že zatím nemá jasno v tom, jaká budou zvolena kritéria pro soutěž na výběr mýta. Až bude jasněji, pak případně vstoupíme do dalšího jednání. 

Lidovky.cz: Vážně nemáte z mýtné komise žádné informace? Nesnažíte se – ve vší slušnosti – o lobbing? Tedy o přesvědčování jejích členů o tom, že stávající mikrovlnný systém postavený Kapschem by bylo nejlepší zachovat?

Mýtné brány a Kapsch.

V téhle chvíli ne. Ale šuškanda se vede. Třeba, že členové komise, přestože ještě nemají uzavřené smlouvy, se zavázali k mlčenlivosti. Žádné setkávání a vyjednávání s nimi tedy nepřipadá v úvahu, ani jsem to nevyhledával. Na druhou stranu jde o odborníky, s nimiž jsme mnohokrát v minulosti mluvili, a oni dobře vědí, jak systém funguje či nefunguje.

Lidovky.cz: Jakému řešení budou tito experti nejspíše nakloněni?
Netuším, jsou tam lidé s různými názory. Třeba zastánci rozšíření mýta na silnice I. třídy i jeho odpůrci, kteří si myslí, že to není ekonomicky zajímavé. Můj zájem je pochopitelně využít stávající mýtný systém. Budeme ho dále modernizovat. Stát dostane do rukou funkční řešení. Mikrovlnný systém je dnes v zahraničí mnohem více využívaný než satelitní. Ten najdeme jen na Slovensku a v Německu a každý z nich využívá jinou technologii. Ještě v USA využívají GPS. Ve Francii projekt satelitního mýta zastavili. Myslím si, že mikrovlnné technologie tu budou i v budoucnu. Stát má systém v majetku a pokud se ho rozhodne nevyužít, bude muset zvažovat ekonomická rizika.

Kapsch si ročně účtuje 57 milionů za kamiony, které Českem neprojíždí

Lidovky.cz: Máte tedy oproti konkurenci v budoucím tendru výhodu?
Výhodou může být to, že už tady systém stojí a je postavený naší firmou. Dokážeme zajistit ale nejen know how, centrální řízení, ale i to, aby se systém bez problémů rozšiřoval, stavěly se nové brány, zapojovaly se nové palubní jednotky pro řidiče. To není pro nováčka jednoduchá věc. I státní organizace by s tím měla veliké problémy.

Lidovky.cz: Co jste v budoucím výběrovém řízení schopní nabídnout? S čím do něj půjdete?
Musíme pochopitelně vycházet ze zvoleného zadání, které zatím neznáme. Pokud by mýto zůstalo v současné podobě, jsme schopni nabídnout technickou i nákladovou optimalizaci. Prvních deset let provozu mýta v Česku šlo nejen o jeho řešení jako takové, ale také o investici na výstavbu, která se celou dobu umořovala. Bylo náročné si na projekt půjčit, stavělo se tady něco úplně nového. A to pod velikým tlakem, že systém musí stoprocentně fungovat. A pokud ne, zaplatili bychom státu jako penále ušlé mýto. To by bylo za první rok šest miliard.

MÝTO V ČESKU:

V Česku je dodavatelem a provozovatelem elektronického mýtného systému společnost Kapsch.  Současná desetiletá smlouva na provoz vyprší v roce 2016.

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy.
  • Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek. Na rozdíl od vozidel nad 3,5 tuny poplatek za použití dálnic platí osobní vozidla ve formě časového kuponu.
  • Jen ročních kuponů se vloni podle ministerstva dopravy prodalo přes dva miliony kusů.

To bylo pro banku, která nám půjčila peníze na investici za 3,5 miliardy, velké riziko. Neměli jsme také ve smlouvě žádnou doložku pro případ pohybu kurzu koruny vůči euru nebo inflace. To vše se do naší nabídkové ceny promítlo.

Lidovky.cz: Za jaké peníze tedy můžete nabídnout systém dnes s odstupem deseti let?
Mýtný systém funguje. Víme to my i státní instituce. Pokud by tedy šlo o vlastní provoz, bez nějakých zásadních investic, jsme schopní nabídnout podstatně zajímavější podmínky.

Lidovky.cz: Buďte, prosím, konkrétní.
Může to být o hromadu procent, víc vám nebudu říkat. Záleží na tom, jak budou nastavené podmínky pro provozování mýta. ŘSD třeba uvažuje o tom, že do projektu výrazněji vstoupí, třeba převezme část integrační role, jako je tomu v Rakousku. Tam jsme jedni z dodavatelů, ale nezodpovídáme za to, že systém pracuje správně.

Rekordní mýtný zářez: Kapsch vybral v lednu 735 milionů korun

Myslím si, že pokud něco dnes na ŘSD funguje – při problémech, které tato organizace má – je mýtný systém. A to právě proto, že ho sama neřídí, ale pouze kontroluje. Jsem přesvědčený, že v našich podmínkách nejsou státní organizace dostatečně flexibilní a schopné takové projekty řídit. V tom jsou soukromé firmy efektivnější.

Lidovky.cz: Jedna z úvah současného ministra Ťoka míří právě k tomu, že by stávající systém mohl plně převzít stát. Bavili jste se o tom na vaší schůzce?
Nebavili. Ale vím, že to v médiích několikrát komentoval. Scénářů je pochopitelně celá řada.

Lidovky.cz: Zvládl by stát provozovat a řídit mýto sám?
Systém může být funkční, pokud je na to státní organizace plně připravená. To dnes určitě není. Na spoustu činností ji chybějí odborníci.

Lidovky.cz: Zmínil jste, že plánujete modernizaci systému. Co to znamená? Předpokládám, že třeba současné brány zůstanou na svém místě.
Na branách vyměňujeme některé technologie. IT prochází vývojem a my dodáváme nejmodernější standard. Měnili jsme centrální systémy, servery nebo platební systém.

Lidovky.cz: Před deseti lety Kapsch uspěl ve zpochybňovaném výběrovém řízení. Tři ze čtyř uchazečů tehdy komise vyřadila. Na firmě tak ulpěl stín, který se s ní dál táhne. Může vás v novém tendru poškodit?
Já doufám, že převládne to, že nežijeme jen českým projektem a jsme jedničkou na trhu z hlediska objemu. Poškodit nás to mohlo tehdy, nyní systém běží a vybírá peníze. Hovořilo se o tom, že vybrané řešení nebylo to nejlepší. Špína, která se na nás házela, se tedy netýkala jen samotného výběrového řízení. Každopádně v Rakousku se soutěže účastnili čtyři uchazeči, dva byli vyloučeni. V Německu zůstal jenom jeden. Na Slovensku také. V Polsku byli čtyři uchazeči, dva byli vyloučeni. V takových tendrech je to pravidlo. Ze dvou důvodů. Jedním může být politika, v Německu vyhrálo konsorcium tamních firem. K vylučování ale dochází také kvůli tomu, že firmy nesplní základní kritéria a teď mluvím i o Česku. Jestli někdo nedokáže sestavit nabídku, pak nevím, jak dokáže postavit celý systém.

Lidovky.cz: Koho vnímáte jako vážnou konkurenci pro následující tendr?
Ze světových firem se potkáváme třeba s lidmi z firmy Autostrade či francouzského Sanepu. Také norský Q-Free staví podobné systémy. Více firem už moc nevidím. O český systém se zajímají, ale opět říkám, že záleží na tom, co bude v zadání tendru.

Lidovky.cz: Co si myslíte o případném rozšíření mýta na silnice I. třídy?
Podle mě jde o ekonomický nesmysl. Před pěti lety jsme s ministerstvem a ŘSD tipovali silnice podle jejich zatížení a došli jsme k tomu, že jen u 700 až tisíce kilometrů silnic I. třídy by se provoz a investice do mýta zaplatily.

Lidovky.cz: Velkou diskusi se státem jste vedli o poplatcích za takzvané mrtvé duše. Tedy 237 korun ročně za provoz palubních jednotek u řidičů, kteří do Česka nezajíždějí vůbec nebo sporadicky. Takových jednotek, za něž stát platí, je zhruba čtvrt milionu.
Jenže počty transakcí, které ta málo využívaná jednotka dělá, se mění. Jeden rok dvacet, ale ten další třeba pět tisíc. Původně nasmlouvaných 500 tisíc vydaných jednotek bylo třeba rozšířit. Bylo jasné, že část z nich bude málo využívaných. ŘSD na nás zatlačilo, abychom tuto skutečnost zohlednili v ceně. Hodně jsme se tomu bránili, protože musíme mít systém připravený na to, že všichni tito řidiči se zblázní a znovu vyjedou. Stát si najal soudního znalce, s nímž jsme došli k ceně 237 korun za palubní jednotku ročně. Vzali jsme to tak, že nastala situace, s níž původní kontrakt nepočítal (smlouva kalkulovala se stropem 530 tisíc vydaných mýtných jednotek – pozn. red.).

Lidovky.cz: Já ale namítnu: Když nevyužívané jednotky vedu v evidenci, nic mě to nestojí. Na základě čeho si tedy účtujete 237 korun ročně? Ročně jde totiž celkem o 57,5 milionu za tyto „mrtvé duše“.
Systém se rozrostl o čtvrt milionu jednotek a jejich počet nadále stoupá. Proto bylo třeba zvýšit kapacitu celého systému. Museli jsme kvůli výběru peněz zvýšit počet účtů v bance, jejich vedení něco stojí. A každá mýtná krabička má svůj virtuální účet. Externí dodavatel musel také rozšířit call centrum.

Lidovky.cz: Nicméně už dříve jste přiznal, že i za 237 korun ročně za jednu krabičku se vám to vyplatí. A to jste dříve po státu požadovali výrazně vyšší částku.
Zaplatí nám to náklady s minimální marží.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.