Lidovky.cz

Dieselová auta na odstřel. Páchnou a znečišťují, kritizují je politici

Ekonomika

  18:05
PRAHA - Vozy s dieselovým pohonem kritizují stále častěji a hlasitěji politici, ochránci životního prostředí i obyvatelé měst. Páchnou, mají neblahý vliv na zdraví a už nejsou o tolik úspornější oproti benzinovým vozům – zní unisono výčitky. Ten útok může být pro naftová auta smrtící.

Čerpací stanice. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Londýn brzy navrhne zákaz provozu aut s dieselovým pohonem. Znečištění ve městě na Temži je totiž tak vysoké a zplodiny ze vznětových motorů tak škodlivé, že charismatickému starostovi Borisi Johnsonovi podle listu The Telegraph nezbude nic jiného. 

Následoval by tak svoji energickou kolegyni Anne Hidalgovou, která prosazuje zákaz aut s dieselovým pohonem v Paříži. Přitom zvláště ve Francii je to hodně překvapivé, dvě třetiny tamních automobilů jezdí na naftu. 

ČTĚTE TAKÉ:

V Paříži by od roku 2020 měla být zakázána jízda s dieselovými auty registrovanými v roce 2010 a dříve. Starostka Hidalgová to zdůvodnila slovy, že „ani filtry v nejmodernějších dieselových autech je neumí zbavit pevných částic“. 

Také premiér Manuel Valls přiznal, že byla „chyba“ podporovat vozy s dieselovým pohonem. Nebezpečné částice Diskuse o podobných opatřeních nyní probíhají v mnoha dalších evropských městech, například v Norsku. 

A co Praha?

Pozadu ale nezůstane ani české hlavní město. 

„Existují emisní normy, které platí pro dieselové i benzinové motory. Praha k problematice omezování emisí přistupuje z tohoto hlediska a výhledově plánuje zavedení nízkoemisních zón,“ uvedla mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá.

Nedokonalé spalování paliva – právě to je stále největší a očividně neřešitelný problém vznětových motorů. 

Moderní filtry jsou sice mnohem účinnější, dokážou větší saze zachytit, takže z výfuků už se nevalí oblaka, jako tomu bylo dříve, jenže se stále neumí vypořádat s těmi nejjemnějšími prachovými částicemi. Mnohé nedosahují ani velikosti jedné miliontiny metru.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.