Londýn brzy navrhne zákaz provozu aut s dieselovým pohonem. Znečištění ve městě na Temži je totiž tak vysoké a zplodiny ze vznětových motorů tak škodlivé, že charismatickému starostovi Borisi Johnsonovi podle listu The Telegraph nezbude nic jiného.
Následoval by tak svoji energickou kolegyni Anne Hidalgovou, která prosazuje zákaz aut s dieselovým pohonem v Paříži. Přitom zvláště ve Francii je to hodně překvapivé, dvě třetiny tamních automobilů jezdí na naftu.
ČTĚTE TAKÉ: |
V Paříži by od roku 2020 měla být zakázána jízda s dieselovými auty registrovanými v roce 2010 a dříve. Starostka Hidalgová to zdůvodnila slovy, že „ani filtry v nejmodernějších dieselových autech je neumí zbavit pevných částic“.
Také premiér Manuel Valls přiznal, že byla „chyba“ podporovat vozy s dieselovým pohonem. Nebezpečné částice Diskuse o podobných opatřeních nyní probíhají v mnoha dalších evropských městech, například v Norsku.
A co Praha?
Pozadu ale nezůstane ani české hlavní město.
„Existují emisní normy, které platí pro dieselové i benzinové motory. Praha k problematice omezování emisí přistupuje z tohoto hlediska a výhledově plánuje zavedení nízkoemisních zón,“ uvedla mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá.
Nedokonalé spalování paliva – právě to je stále největší a očividně neřešitelný problém vznětových motorů.
Moderní filtry jsou sice mnohem účinnější, dokážou větší saze zachytit, takže z výfuků už se nevalí oblaka, jako tomu bylo dříve, jenže se stále neumí vypořádat s těmi nejjemnějšími prachovými částicemi. Mnohé nedosahují ani velikosti jedné miliontiny metru.