Lidovky.cz

Více nízkonákladových letů? Neštěstí zpomalí přeměnu Lufthansy

Ekonomika

  11:50
BERLÍN - Letecké neštěstí na jihu Francie by mohlo zkomplikovat úvahy o dalším směřování německého leteckého koncernu Lufthansa, i když příčina katastrofy ještě nebyla zjištěna. Vedení i zaměstnance čekají tvrdé střety, píše agentura DPA.

Letadlo A320 společnosti Lufthansa. foto: AirbusLidovky.cz

Tiskový mluvčí odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit Jörg Handwerg sice v úterý ujistil, že odbory teď neuvažují o další vlně stávek u Lufthansy, ve skutečnosti se ale koncern po nejhorším leteckém neštěstí ve svých dějinách musí vypořádat s naléhavými bezpečnostními otázkami, které se dotýkají i hlubší podstaty sporů mezi zástupci zaměstnanců a vedením koncernu.

Rozšíření nízkonákladové nabídky

„Our way forward“ (Naše cesta kupředu) je název programu šéfa Lufthansy Carstena Spohra, který je ve funkci zhruba rok. Plán předpokládá vedle případného zeštíhlení prémiového mateřského přepravce Lufthansa především rozšíření nízkonákladové nabídky nové divize Eurowings, jejíž podstatnou součástí se má stát společnost Germanwings. Právě její airbus se 150 lidmi na palubě se v úterý dopoledne zřítil na jihu Francie. Takovému vývoji se odbory pilotů vehementně brání.

Ke strategii Eurowings patří levnější palubní personál i omezení služeb na zemi, počínaje odbavením a konče čekáním na let. Na své cestě do budoucnosti už Lufthansa na menších německých letištích zrušila svá střediska.

Obava z oslabení bezpečnosti

Na letišti v Hamburku společnost Germanwings svěřila údržbu kvůli omezování nákladů firmě Bostonair. Existuje obava, že pokračování v takové cestě by nakonec mohlo být i na úkor bezpečnosti. Na základě dosavadních informací o zkáze letu 4U9525 usuzuje letecký expert Gerald Wissel, že příčinou neštěstí byla s největší pravděpodobností technická závada.

Podle Germanwings poslední rutinní kontrolu na stroji starém 24 let provedli v Düsseldorfu technici Lufthansy. Podle Wissela ale není jisté, zda tomu tak bylo i v případě pravidelné důkladné kontroly, která byla provedena naposledy v roce 2013.

Proti Spohrovu plánu však nelze uvést jako argument stáří letadla. Naopak šéf Lufthansy úsporná opatření vždy zdůvodňoval tím, že chce mít k dispozici dostatek kapitálu na pořízení nových letounů a vybavení. Koncern si do roku 2025 objednal 272 nových letounů za 38 miliard eur (přes bilion korun).

Vztah nákladů k bezpečnosti

Bezpečnost a nízké ceny letenek přitom také nemusí být ve vzájemném rozporu. Irský nízkonákladový dopravce Ryanair neměl za téměř 30 let své existence žádné větší incidenty a žádný z jeho zhruba 750 milionů zákazníků nebyl vážněji zraněn, tvrdí šéf vysoce ziskové firmy Michael O’Leary. Flotila Ryanairu nedosahuje ani poloviny průměrného stáří flotily Lufthansy.

PŘEHLED: Souboj nízkonákladovek. Kdo nabízí nejlevnější letenky?

Vyhození piloti Ryanairu i odbory a konkurenti v minulosti často zpochybňovali bezpečnost irské společnosti. Na australském srovnávacím serveru Airline Ratings.com tak má Ryanair v hodnocení interní bezpečnostní kultury pouze pět hvězdiček ze sedmi možných, stejně jako jeho hlavní konkurenti Easyjet, Monarch nebo Jet2.com. Germanwings mají dosud šest a samotná Lufthansa plný počet.

Pověst Lufthansy v této oblasti je podle leteckého experta Heinricha Grossbongardta dostatečně silná, aby krizi důvěry přestála podobně jako v minulosti například Air France.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.